Gemeentehuis Dronten
Gemeentehuis Dronten ©maartenheijenk.nl

Gemeente publiceert open brief van eigen personeel over ‘misstanden’ in gemeentehuis

Gemeente

DRONTEN - De gemeente Dronten heeft vandaag op haar website een open brief van het eigen personeel gepubliceerd over ‘misstanden’ in het gemeentehuis. In een reactie schrijft de gemeente vervolgens: „De directie van de gemeente Dronten is zeer verrast door de brief en herkent zich vooral niet in het onvermogen om zaken intern bespreekbaar te maken.”

In de door de gemeente gepubliceerde brief worden ‘kwalijke zaken’ aan de orde gesteld: „Welke het functioneren van het personeel en daarmee de organisatie op veel punten sterk bemoeilijkt.”

Op de website van de gemeente is te lezen dat het personeel reeds vele malen geprobeerd heeft interne zaken aan te kaarten en bespreekbaar te maken: „Maar dit wordt in het algemeen niet op prijs gesteld.”

Genegeerd

Het personeel schrijft dat personeelsleden overspannen raken en soms gedurende langere tijd genegeerd worden door management en/of directie. Er wordt geschreven over een ‘angstige en niet-veilige cultuur’. Managers die daarin verandering willen brengen, zouden worden weggewerkt of onder druk elders geplaatst.

„De bestuurscultuur is er een van vooral niet samenwerken”, aldus het personeel, „Het college is altijd een individualistisch ingestelde groep zonder samenhang en met bijzonder weinig samenwerking. Dit straalt ook af op de organisatie.” In die organisatie zou ieder voor zich bezig zijn.

Niet op de hoogte

De gemeente schrijft dat de ondernemingsraad niet op de hoogte was van de brief: „De directie zou graag in gesprek gaan met de afzender(s) over de onderwerpen in de brief.”

Open brief