Lowlands en Defqon: Al verdriedubbel je de Spijkweg, dan blijft het nòg een probleem

Algemeen

DRONTEN - „We moeten niet de indruk wekken dat we het nu even allemaal oplossen. Dat kàn niet”, zegt burgemeester Aat de Jonge over de verkeersafwikkeling bij evenementen als Lowlands, Defqon en Opwekking. Samen met buurgemeente Elburg presenteerde De Jonge vandaag de plannen voor een stuurgroep, die met ‘heldere aanbevelingen’ moet komen.

Bij de afgelopen edities van met name Defqon en Lowlands liep het verkeer rond het Walibi-festivalterrein en in de gemeenten Elburg en Harderwijk muur- en muurvast.

Bij zijn aanstelling als waarnemend burgemeester van Elburg verwonderde Harry Dijksma zich over het ontbreken van bestuurlijk overleg over dit onderwerp. Samen met zijn collega uit Dronten heeft hij daartoe nu het initiatief genomen.

Echt heel moeilijk

Aat de Jonge stelt dat er nog niet eens een richting voor een oplossing is: „Het is echt heel moeilijk. We moeten eerst de cijfers op een rij hebben: hoeveel mensen komen waar met de trein aan? Hoeveel mensen gaan met eigen vervoer? Vrij verrassend was dit jaar bijvoorbeeld dat er veel meer mensen met de auto naar Lowlands kwamen. Is daar een verklaring voor? En dan moeten deskundigen maar eens naar oplossingen zoeken.”

De Spijkweg speelt een centrale rol. Aat de Jonge daarover: „Ik zeg dit op eigen titel: al zou je die weg verdriedubbelen, dan blijft het nòg een probleem.”

Ieder festival is anders

Hij voegt eraan toe dat de problematiek bij het ene festival anders ligt dan bij het andere. Bij Lowlands komt men bijvoorbeeld bepakt en bezakt en bij Opwekking komen hele gezinnen. Aat de Jonge: „Defqon werkt heel veel met opstapplaatsen in het land, dus dat spreidt veel meer. Bovendien kun je bij Defqon een dagkaart kopen en bij Lowlands koop je voor drie dagen.” In overleg met de directies van de festivals wil De Jonge naar dat alles kijken.

Het is de bedoeling dat eerst de overheden (ook de provincies en de gemeenten Harderwijk en Zeewolde) erbij worden betrokken en daarna ook instanties als ProRail, Connexxion, Walibi en de directies van de festivals. „Wat is bijvoorbeeld de prijsstelling bij het openbaar vervoer? We moeten echt alle mogelijkheden onderzoeken”, vindt Aat de Jonge.

Eénrichtingsverkeer

Harry Dijksma vertelt dat er bij hem al suggesties binnenkomen: „De meest verstrekkende is: maak al die wegen éénrichtingsverkeer, dan heb je in ieder geval twee banen. En zorg dan dat de doorstroming bij rotondes beter is.”

Volgens de burgemeester van Elburg is er echter niet één oplossing: „Het wordt een combinatie van dingen.” Daarbij is in zijn ogen de communicatie belangrijk.

Niet de festivalgangers

Aat de Jonge: „Het grooste probleem zijn niet de festivalgangers. Die weten dat je naar een festival gaat, dat daar veel mensen komen en dat je altijd in de rij staat. Dat is ook bij een voetbalwedstrijd zo of bij een grote tentoonstelling in het Rijksmuseum. Als je die overlast kunt verminderen is dat fijn, maar dat is niet het primaire doel.”

„Wat ik me aantrek is dat omwonenden, agrariërs en andere bedrijven er heel veel last van ondervinden. Kunnen we daar iets voor bedenken? Dat staat voor mijzelf voorop.”

Vóór de zomer

Vóór de komende zomer willen de beide gemeenten met de stuurgroep een eindrapportage aanbieden met heldere aanbevelingen. ?Harry Dijksma wordt voorzitter van de stuurgroep. Als oud-gedeputeerde van Flevoland en nu waarnemend burgemeester van Elburg kent hij de belangen aan beide zijden van de Randmeren.