Lelystad Airport
Lelystad Airport ©maartenheijenk.nl

Planoloog in Cornelis Lely-lezing: Verplaats héél Schiphol naar Flevoland

Algemeen

DRONTEN - Zef Hemel, hoogleraar grootstedelijke vraagstukken aan de Universiteit van Amsterdam, heeft gisteren veel losgemaakt tijdens de Cornelis Lely-lezing. Hij suggereerde dat héél Schiphol verplaatst kan worden naar Flevoland.

Lees de volledige Cornelis Lely-lezing. Hieronder (letterlijk overgenomen) het fragment over de integrale verplaatsing van Schiphol:

Integrale verplaatsing

Als planoloog verbaas ik me erover dat, anders dan vijftien jaar geleden, de integrale verplaatsing van Schiphol niet wordt overwogen. Met Lelystad airport kan de metropoolregio immers in principe over een nieuwe luchthaven beschikken die qua ligging uitermate gunstig is.

Als Amsterdam gaat verdubbelen, dan heeft ze ruimte in zuidelijke richting keihard nodig. Met verplaatsing van Schiphol ontstaat in de Haarlemmermeer rond de aanwezige infrastructuur en dicht bij de Zuidas een uitgelezen mogelijkheid voor de bouw van een compleet nieuwe stad.

Bijzonder aantrekkelijk

De oppervlakte van Schiphol bedraagt 2.787 hectare. Dat is vergelijkbaar met de oppervlakte van Leiden. En Schiphol zal, zo heb ik in het voorgaande betoogd, meer en meer ingeklemd raken tussen de oprukkende bebouwing. Dan is de ligging van Lelystad aan de rand van de stedelijke conurbatie voor een nieuw vliegveld bijzonder aantrekkelijk.

Schiphol hóeft ook helemaal niet zo dicht bij Amsterdam te liggen. Schiphol is in de eerste plaats een overstapmachine. Als transferluchthaven is ze misschien belangrijk voor de BV Nederland, maar voor Amsterdam levert ze, afgezien van werkgelegenheid, toch vooral hinder op. Verplaatsing zal de lokale economie niet echt schaden.

Voordelen voor Flevoland

Voor Flevoland zelf levert verplaatsing grote voordelen op. Een bron van nieuwe werkgelegenheid zal ermee worden aangeboord. Zwolle, Harderwijk en het Noorden des lands zullen fors gaan meeprofiteren.

Hier, op het nieuwe land, zal een heuse Airport City ontwikkeld kunnen worden, optimaal passend in het strakke schema van de moderne polderverkaveling. Dat hele tangentiële banenstelsel van Schiphol is trouwens niet meer nodig; in de nieuwe situatie kan met twee of drie parallelle banen worden volstaan.

Afbeelding
Oefening op IJsselmeer: Brand op schip bij Windplan Blauw, man overboord 3 uur geleden
De vorige editie van 'De Staat van Flevoland'.
Wat is er donderdag te doen? Gelukscarrousel, Staat van Flevoland, gemeenteraad 3 uur geleden
Versoepeling voor fruittelers.
Nieuwe regels in Dronten: Fruittelers mogen kamertjes arbeidsmigranten halveren 4 uur geleden