Wethouder Nico Verlaan neemt de sleutel in ontvangst van Edo van Tamelen (VDL Translift).
Wethouder Nico Verlaan neemt de sleutel in ontvangst van Edo van Tamelen (VDL Translift). ©maartenheijenk.nl

Gemeente Dronten stapt in één keer over op ondergrondse containers voor restafval

Gemeente

DRONTEN - De nieuwe inzamelauto voor ondergrondse containers is vanmiddag overgedragen aan de gemeente Dronten. De auto kost bijna 300.000 euro. Vanaf volgende week wordt ermee proefgedraaid. Als aan het eind van dit jaar àlle ondergrondse afvalcontainers voor restafval in de grond zitten, gaat de gemeente in één keer over op het nieuwe systeem.

DeDrontenaar.nl sprak bij de ingebruikname van de nieuwe auto met Jan de Boer, manager afvalverwerking, en Klaas Peter Bosma, coördinator afvalinzameling, beiden in dienst van de gemeente.

Nog niet geplaatst

De gemeenteraad besloot vorig jaar dat het restafval vanaf 1 oktober 2017 via ondergrondse containers moest worden ingezameld. Die planning is niet gehaald, omdat nog niet alle containers in de grond zitten.

Bij de hoogbouw zijn de containers al wel geplaatst. De onomstreden locaties zijn inmiddels door B en W voor de hele gemeente vastgesteld. Momenteel gaan deze containers de grond in.

Dit jaar de grond in

B en W nemen de komende weken een beslissing over de locaties die wel ter discussie staan of hebben gestaan: „We kijken hoe we rekening kunnen houden met de gemaakte opmerkingen. Eventueel volgt er nader overleg en uiteindelijk moeten ook deze containers dit jaar de grond in.”

Jan de Boer verwacht dat B en W over maximaal 2 à 3 weken een beslissing nemen over de laatste locaties in Biddinghuizen en Swifterbant: „En dan houden we in Dronten nog wat gevallen over waar de puntjes op de i gezet moeten worden.”

Al vele jaren

Ondergrondse containers zijn niet helemaal nieuw voor de gemeente Dronten. Bij hoogbouw, zoals bijvoorbeeld op het Meerpaalplein, bij De Dukdalf en De Helling, kennen ze deze containers al jaren. Het legen van deze containers was altijd uitbesteed, omdat het er te weinig waren voor een eigen gemeentelijke auto.

De nieuwe wagen wordt volgende week in gebruik genomen. Hij wordt voorlopig alleen ingezet voor de ondergrondse containers die tot nu toe door de ingehuurde wagen werden geleegd. Dit biedt het personeel de gelegenheid om ‘feeling’ met de auto en het systeem te krijgen: „En als ze er dan ervaring mee hebben opgedaan, maken we de doorstart naar àlle ondergrondse containers.”

In één keer overstappen

Waarom wordt het nieuwe systeem niet gefaseerd ingevoerd? „In één keer overstappen heeft als voordeel dat je niet twee inzamelsystemen naast elkaar hebt”, antwoorden beide heren, „Bovendien willen we de stap in één keer maken, om dan ook meteen de vervolgstap te kunnen maken.”

Die vervolgstap is het inzamelen van pmd (plastic, metalen verpakkingen en drankenkartons) via de huidige restafval-containers: „De groene containers worden straks dus pmd-containers. Dan zijn we ook af van de plastic zakken aan de palen aan de weg.”

Geen vaste route

De nieuwe auto gaat geen vaste route rijden. Jan de Boer: „Als je een vaste route rijdt, dan rij je in de meeste gevallen voor een container die niet vol zit. We gaan pas rijden als het systeem doorgeeft dat een container voor 75 of 80% vol zit. Daarmee zet je de auto heel efficiënt in en leeg je alleen de containers die geleegd mòeten worden.” De wagen wordt ook gebruikt voor de gemeentelijke containers voor papier en pmd.

Wethouder Nico Verlaan toonde zich bij de overdracht vooral trots op de inbreng van lokale ondernemers. Edo van Tamelen van VDL Translift vertelde dat er in de fabriek in Dronten zestig mensen aan de inzamelauto hebben gewerkt.

Dossier afvalcontainers