Teun Schenk (midden) bij de inloop over de Hanzeweg.
Teun Schenk (midden) bij de inloop over de Hanzeweg. ©maartenheijenk.nl

Hanzeweg wordt veiliger gemaakt, maar 100 km/uur en 2x2 zit er nog echt niet in

Algemeen

DRONTEN - De Hanzeweg (N307) tussen Dronten en Kampen wordt de komende weken veiliger gemaakt. Het verhogen van de toegestane snelheid van 80 naar 100 kilometer per uur zit er echter niet in. Het verdubbelen van de weg naar 2x2 rijstroken is al helemaal niet aan de orde.

De provincie Flevoland hield gisteren in Dronten een inloop over de aankomende werkzaamheden aan de Hanzeweg (29 april - 18 mei) en de Biddingringweg (3 - 29 juni). Er kwam slechts een handjevol belangstellenden op af. DeDrontenaar.nl sprak er met Teun Schenk, projectleider voor de werkzaamheden aan de Hanzweg.

De Hanzeweg wordt veiliger. Dan kunnen we er straks zeker ook wel 100 kilometer per uur rijden?
Teun Schenk: „Nee. We hebben in Nederland met elkaar afgesproken dat een bepaald type weg een bepaalde maximum snelheid heeft. Dat heeft niet alleen te maken met verkeersveiligheid.”

Waarom kunnen we dan wel 100 rijden op de Biddingringweg (tussen Dronten en Biddinghuizen) en op de Kamperhoekweg (tussen Swifterbant en de Ketelbrug)?
„Daar is het model van de weg anders: de weg is breder, de rijstroken zijn breder en de stroken naast de weg zijn breder. Als je mensen de gelegenheid biedt om 100 te rijden, moet je ze ook meer ruimte geven in de berm om netjes tot stilstand te komen zonder dat ze direct een boom tegenkomen. Dat kost heel veel ruimte en dus heel veel geld.”

Is dat het enige probleem?
„Nee, daarnaast heb je ook het fenomeen geluid. Als je 100 rijdt, komt er meer lawaai van de verkeersstroom af dan wanneer je 80 rijdt. Dan moeten mensen verder van de weg af wonen, moet je huizen gaan isoleren en noem maar op.”

Je hoort van veel mensen: als je toch met de Hanzeweg aan de slag gaat, waarom dan niet meteen 2x2?
„Ja, als we 25 miljoen op de plank hadden liggen, dan zouden we dat doen.”

Maar het wordt op de Hanzeweg toch steeds drukker?
„Dat is een feit, maar de profielen van een weg worden vastgesteld aan de hand van normgetallen. Als er niet meer dan zoveel auto’s over een weg rijden, kun je met 1x2 toe. Ga je boven een bepaalde grens, dan moet het langzame verkeer op een parallelweg. Ga je nog hoger, dan wordt het tijd dat je er 2x2 neerlegt. Deze weg zit nog onder het normgetal voor 2x2.”

Op den duur zal het daar toch naartoe gaan. Waarom dan niet nu alvast?
„Misschien moet het op den duur wel gebeuren. Maar zo lang het nog niet nodig is, leggen wij er geen 2x2 neer. Dat kost heel veel vierkante meters. Iedere vierkante meter kost geld, het aanleggen van de weg kost geld en vergeet niet dat ook het onderhoud van een weg geld kost. Ook wij kunnen iedere euro maar één keer uitgeven. Het is belastinggeld, dus daar moeten we netjes mee omgaan. Dus als je met een 1x2 af kunt, ga je echt geen 2x2 neerleggen.”

Hanzeweg en Biddingringweg