De vraag naar medewerkers klantcontact neemt toe.
De vraag naar medewerkers klantcontact neemt toe. Thomas Grau

Aantal WW-uitkeringen is in de gemeente Dronten de afgelopen maand iets gestegen

Algemeen

DRONTEN - Het aantal WW-uitkeringen is de afgelopen maand gestegen van 540 naar 552 (+2,2%). Ten opzichte van een jaar geleden is er een daling met 5,8%. Toen kregen 586 Drontenaren een WW-uitkering. Dit meldt het UWV.

Persbericht UWV:

In Flevoland daalde het aantal WW-uitkeringen in oktober met 0,8%. Landelijk bleef het aantal WW-uitkeringen vrijwel stabiel. In vergelijking met een jaar eerder is er nog steeds sprake van een regionale afname van WW-uitkeringen van 10,2%.

Het aantal vacatures voor medewerkers klantencontact is als gevolg van de digitalisering fors toegenomen. In Flevoland is de functie medewerker klantenservice/klantcontact voor werkgevers een moeilijk vervulbare vacature.

Lichte daling WW-uitkeringen

Eind oktober verstrekte UWV in totaal 6.584 WW-uitkeringen in Flevoland. In oktober nam het aantal WW-uitkeringen in de provincie ten opzichte van september af met 51 (-0,8%). Het WW-percentage, dat is het aantal WW-uitkeringen ten opzichte van de beroepsbevolking, lag met 2,9% in oktober 2019 in Flevoland boven het landelijk WW-percentage van 2,6%.

In vergelijking met vorig jaar daalde het aantal WW-uitkeringen in Flevoland met 640, ofwel 10,2%. In geheel Nederland bedroeg de daling het afgelopen jaar 13,2%.

Klantcontactberoepen

Eind oktober verstrekte UWV in Flevoland 109 WW-uitkeringen aan werkzoekenden met een klantcontactberoep. Dat zijn vooral medewerkers klantenservice en klantcontact. Een jaar eerder waren dat nog 133 WW-uitkeringen. De vraag naar medewerkers klantcontact neemt in Nederland toe door verschuiving van face-to-face contacten met klanten en burgers naar telefonisch en digitaal contact.

In de periode juli 2018 - juni 2019 is het aantal nieuwe vacatures voor klantcontactberoepen toegenomen tot 540. In de periode juli 2016 – juni 2017 waren er 430 vacatures voor klantberoepen. In Flevoland is de functie medewerker klantenservice / klantcontact voor werkgevers een moeilijk vervulbare vacature.

Competenties belangrijk

Uit de recent verschenen Factsheet arbeidsmarkt Klantcontactberoepen van UWV blijkt dat werkzoekenden met mbo werk- en denkniveau kansen op werk hebben bij centra voor klantcontact en klantenservice. Complexere vragen zorgen voor een groter beroep op kennis en vaardigheden. Klanten regelen eenvoudiger zaken zelf via zelfserviceportalen.

Competenties voor deze functie zijn vaak belangrijker dan een (vak)specifiek diploma. Medewerker klantenservice of klantcontact is een interessant overstapberoep voor werkzoekenden die al werkervaring hadden in de horeca, in een commerciële functie of bij receptie, secretariaat of administratie.