Vuurdoop voor Susan Zandbergen (Almere College): āJe voelt een enorme verbondenheidā
AlgemeenDRONTEN - Susan Zandbergen is pas sinds 1 maart rector ad interim van het Almere College in Dronten. Ze krijgt met de coronacrisis haar vuurdoop. āIk merk een enorm saamhorigheidsgevoelā, vertelt de rector, āWe gƔƔn ervoor om het zo goed mogelijk vorm te geven.ā
Jullie waren als Almere College minister Arie Slob een stapje voor?
Susan Zandbergen: āJa, wij hebben zondagmiddag al besloten om de scholen te sluiten. We hebben een crisiscentrum ingericht en zijn vanaf dat moment gestart met het treffen van alle voorbereidingen. Het was een heel hectisch weekeinde.ā
Waarom hebben jullie niet gewacht op het kabinet?
āWe zouden deze week schoolexamens afnemen en wij dachten: als het pas ās avonds bekend wordt, biedt dat voor de leerlingen en hun ouders te veel onduidelijkheid. We merkten ook het gevoel in de samenleving. Er bestond weinig draagvlak meer voor het openhouden van de scholen. Daar hebben wij op geanticipeerd.ā
Wat moest er allemaal worden georganiseerd?
āOp dit moment leggen wij de laatste hand aan de roosters voor de lessen-op-afstand, waarmee de leerlingen morgen gaan starten. De leerlingen volgen thuis, hopelijk op een rustige werkplek, een regulier lesrooster.ā
Hoe zien die lessen er uit?
āSommige docenten voegen een powerpointpresentatie aan de les toe, sommigen hun eigen stem. Bij een aantal lessen kunnen de leerlingen redelijk zelfstandig werken. Maar er zijn ook instructiefilmpjes om onderwerpen uit te leggen. Een deel van de docenten neemt de eigen lessen op, anderen maken gebruik van materiaal dat op YouTube en andere kanalen beschikbaar is.ā
Is dat lastig voor de docenten?
āWe zijn nog aan het kijken hoe we dat allemaal vorm geven. De docenten krijgen daar vrijheid in: wat vinden zij de prettigste manier om contact te hebben met de leerlingen? Dat kan op allerlei verschillende manieren. Vandaag zijn er allemaal workshops hier op school om de docenten daarin te trainen. Want de een is daarin een stuk verder dan de ander. Dat is dus ook zoeken.ā
Redden jullie het met de ICT?
āHet landelijke systeem lag er net al even uit. Het is een hele spannende factor, waar je als school geen enkele invloed op hebt. Je merkt: het is een uitdaging voor Ć lle partijen.ā
Zitten er veel docenten thuis?
āEr zijn docenten die al ziek waren. Daarnaast zijn er mensen met milde klachten en docenten die in de risicogroepen vallen. Dat is een redelijk groot clubje en die werken vanuit huis. Tegen de andere docenten hebben we gezegd: kom alsjeblieft naar school, want dit is een proces dat we samen op moeten pakken. Waarbij we natuurlijk wel alle protocollen aanhouden.ā
Hoe zijn de reacties van de docenten?
āDie vinden het vaak best spannend. We zijn een ontmoetingsschool, we vinden vooral dat contact met die leerlingen heel belangrijk. Dat is op afstand toch anders. Hoe gaan we dat vorm geven? En zijn de leerlingen voldoende gedisciplineerd om thuis aan de slag te gaan? Ik merk wel een enorm saamhorigheidsgevoel. Het is een uitdaging en je ziet: we gƔƔn ervoor om het zo goed mogelijk vorm te geven. Je voelt een enorme verbondenheid.ā
En hoe reageren de ouders en de leerlingen?
āWe communiceren ons helemaal suf, dat mĆ²et ook in dit soort tijden. We zien dat ouders dat op prijs stellen. Een deel van de leerlingen vindt het grappig: niet naar school en lekker vrij. Maar vooral na de toespraak van de minister-president merk je ook bezorgdheid. Hoe lang gaat dit duren? Ze missen ook de gezelligheid en de fijne sfeer op school.ā
Hoe gaat het met de examenklassen?
āDaarvoor wachten we nog op informatie. We hopen dat er vandaag of morgen duidelijkheid komt, want die leerlingen zitten hĆ©Ć©l erg in spanning. Wij staan er klaar voor, we hebben alles voorbereid om de schoolexamens af te nemen wanneer we groen licht krijgen vanuit Den Haag.ā
Vangen jullie op school leerlingen op van ouders in vitale beroepen?
āDaar zijn weinig reacties op gekomen. We zijn er op voorbereid en toevallig kregen we vandaag de eerste aanmelding.ā
Voor jou persoonlijk is het een vuurdoopā¦
āZeker, ik val met mān neus in de boter. Maar juist in een crisis kun je laten zien dat je er stƔƔt, je kunt leiderschap tonen. We krijgen als school en als schoolleiding de kans om te laten zien dat we deze klus kunnen klaren. Het voelt een beetje alsof we in een real life management training zijn terechtgekomen. Gelukkig is de sfeer goed; je doet het met elkaar en je doet het voor de leerlingen. Het is zĆ³ uitzonderlijk, dat er geen scenarioās en draaiboeken klaar liggen. Maar met elkaar komen we elke dag een stapje verder. We hebben er heel veel vertrouwen in dat we deze uitdaging het hoofd kunnen bieden.ā
Coronavirus
Op de foto
Het crisisteam van het Almere College van vandaag met afdelingsleiders en coƶrdinatoren. Van links naar rechts:
- Christa Lemmers
- Tineke van der Velde
- Frans Meerse
- Gerwin Visscher
- Susan Zandbergen
- Harriƫt Nijenhuis