Gemeente Dronten werkt mee aan ambitieus plan voor zonnepanelen langs A6

Algemeen

DRONTEN - De gemeente Dronten verkent de mogelijkheid om langs de A6, tussen knooppunt Almere en de Ketelbrug, zonne-energie op te wekken. Dit onderzoek wordt uitgewerkt samen met de gemeenten Almere en Lelystad, de provincie Flevoland, het Rijk en de Netbeheerder.

„Er wordt gekeken naar financiële haalbaarheid, verkeersveiligheid, inpassing in het snelweglandschap en ecologie”, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, „Tot 2023 worden meerdere locaties verkend en voorbereid om deze vervolgens aan de markt aan te bieden.”

Beleidsplan gemeente

De mogelijkheid van zonnepanelen langs de A6, N-wegen, dijken en de Hanzelijn past perfect in het gemeentelijk beleidsplan voor zonne-energie, dat woensdag is besproken door de gemeenteraad. „Wanneer we liever geen hoogwaardige agrarische gronden inzetten voor de opwekking van zonne-energie, komen we in het buitengebied als vanzelf op gronden die in eigendom zijn van Rijkswaterstaat, provincie of Waterschap”, aldus het plan.

Als de eigenaar mogelijkheden ziet voor zonnepanelen, wil de gemeente graag meedenken. De betrokkenheid van de lokale overheid gaat dan over de exacte locaties van de panelen en de inpassing in het landschap.

Zonnepark A6

.


Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Afbeelding
Waarom Kampen? Frederique van Winsen: ook al woon ik in Diemen, een bezoek aan Kampen voelt als thuiskomen! 6 uur geleden
Afbeelding
Waarom Kampen? Jantine Jimmink verhuisde van Amsterdam naar Kampen voor een betaalbaar thuis in de historische binnenstad. 6 uur geleden
Wethouder Duvekot
Peter Duvekot (Dronten Sociaal) gekozen tot voorzitter Nederlandse Vereniging voor Raadsleden 7 uur geleden

Abonneer gratis

op de digitale krant en op
de wekelijkse nieuwsbrief.