Wethouder Irene Korting (VVD).
Wethouder Irene Korting (VVD). ©maartenheijenk

Gemeente Dronten blijft tegen openen vliegveld Lelystad vóór 2023: „Dat is onlogisch”

Algemeen

DRONTEN - De gemeente Dronten gaat bij het kabinet opnieuw aandringen op wachten met de opening van Lelystad Airport tot in ieder geval 2023. De coronacrisis is voor wethouder Irene Korting (VVD) een extra argument: „Schiphol heeft de komende jaren voldoende capaciteit als gevolg van de vraaguitval door COVID-19.”

Alhoewel inmiddels ook de fractie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer aandringt op uitstel, is het officiële kabinetsstandpunt nog steeds dat vliegveld Lelystad in 2021 open gaat. De gemeente Dronten grijpt nu de ontwerp-luchtvaartnota van het kabinet aan om daar nog eens tegen te protesteren.

Onlogisch

De gemeente Dronten had al eerder gevraagd om met Lelystad Airport te wachten tot de herindeling van het luchtruim in 2023. Naar aanleiding van de coronacrisis schrijven B en W nu: „U spreekt uit dat Lelystad Airport in 2021 zal openen, wetende dat er tot 2023 geen vraag is naar Lelystad Airport. Dat is onlogisch en roept vragen op.”

Het concept van de brief van B en W werd donderdag besproken door de gemeenteraadsleden. „Een buitengewoon krachtig betoog”, vond Rob van der Schans (D66). „Een consistent stuk”, zei Paul Zuurendonk (VVD).

Niet naïef

Alleen de partijen die sowieso tegen luchthaven Lelystad zijn, konden zich niet vinden in de brief. „U spreekt niet namens onze partij”, was Peter Duvekot (SP) helder.

Paul Vermast (GroenLinks) was iets genunanceerder. Hij is tegen het vliegveld, maar als het er dan tòch komt, staat hij achter het protest van het gemeentebestuur: „Wij zijn niet naïef.”

Vermast was blij met het veranderde standpunt van de ChristenUnie in de Tweede Kamer: „Fijn dat ook de ChristenUnie bij zinnen komt.” Marianne Witteveen (ChristenUnie) kon het niet nalaten daarop te reageren: „Wij zijn al jaren bij zinnen, we hebben altijd al randvoorwaarden gesteld.”

Economische gevolgen

In de conceptbrief stellen B en W dat de luchthaven positieve economische gevolgen kan hebben voor de regio. De gemeente verzet zich dan ook niet tegen het vliegveld, maar de gemeente gaat in haar bezwaarschrift wel in op de overlast.

„Wij zijn na openstelling één van de gemeenten die het zwaarst getroffen worden door vliegtuigoverlast. Ons doel is om onze inwoners en ondernemers in de kernen Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant niet te confronteren met onevenredige (en onnodige) gevolgen van de opening van Lelystad Airport.”