De toekomstige situatie bij Roggebot.
De toekomstige situatie bij Roggebot. .

Commissie MER: Stikstof-effecten van project Roggebot zijn mogelijk onderschat

Algemeen

DRONTEN - „De effecten van stikstofdepositie op nabijgelegen beschermde natuurgebieden zijn ?mogelijk onderschat.” Dat schrijft de Commissie Milieueffectrapportage over de aanpak van het knooppunt Roggebot. De commissie adviseert het milieueffectrapport aan te passen en daarna pas besluiten te nemen over het project. 

Het Rijk en de provincies Flevoland en Overijssel willen de Roggebotsluis verwijderen. De N307 (Hanzeweg/Flevoweg) krijgt een 7 meter hoge brug en de vernieuwde weg krijgt twee gescheiden rijstroken. De beide provincies en de gemeenten Dronten en Kampen hadden de Commissie MER om een beoordeling van de plannen gevraagd.

Natuurwaarden

De milieueffectrapportage, die in opdracht van de overheden is gemaakt, gaat in op de effecten op de natuurwaarden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld over het verhogen van de snelheid op het Overijsselse deel van de weg naar 100 kilometer per uur en over de tijdelijke effecten tijdens de bouw. De conclusie is dat het leidt tot ‘zeer kleine toenames van stikstofdepositie op daarvoor gevoelige natuur’.

De gebruikte argumenten gaan volgens de Commissie MER echter niet op. In haar rapport pleit de commissie om beter te onderbouwen waarom de natuur niet wordt aangetast.

Ook vindt de Commissie MER dat er extra stikstofreducerende maatregelen in de overwegingen moeten worden meegenomen, zoals bijvoorbeeld saldering. De commissie vindt dit van belang ‘in het geval aantasting niet kan worden uitgesloten’.

Knooppunt Roggebot