Voedselbank Dronten
Voedselbank Dronten eigen foto

Voedselbank verwijst klanten door om méér hulp te bieden dan alleen voedsel

Algemeen

DRONTEN - Klanten van de voedselbank hebben vaak allerlei achterliggende problemen, waardoor ze voedselhulp nodig hebben. Het verstrekken van voedsel is wat Voedselbank Dronten betreft dan ook niet voldoende. Daarom wordt er vanaf volgende maand samengewerkt met MeerSamen en Burgers in de Knel: „Doel is om de klanten die daarmee akkoord zijn, door te verwijzen naar allerlei vormen van hulp die er in Dronten zijn.”

MeerSamen noemt zichzelf de ‘thuishaven voor burgerinitiatieven in Dronten in het sociaal domein’. Het netwerk Burgers in de Knel bestaat uit vrijwilligers en medewerkers van organisaties die mensen willen helpen die het moeilijk hebben.

Verheugd

Recentelijk was er wat onenigheid tussen de voedselbank en Burgers in de Knel. Uiteindelijk gaan ze nu toch samenwerken. „Het bestuur van de voedselbank is verheugd dat met deze overeenkomst nu daadwerkelijk uitvoering wordt gegeven aan het project ‘naar een Kansrijke warme Voedselbank’”, stelt Rutgers. Dit project is door Burgers in de Knel ontwikkeld op verzoek van de voedselbank.

„Het de bedoeling dat klanten hoogstens drie jaar voedselhulp krijgen”, aldus de voorzitter, „maar dan is het ook nodig dat zij in die tijd een beetje in de richting van een oplossing van hun problemen geholpen worden. En het was voor ons niet mogelijk om daaraan aandacht te geven, naast onze werkzaamheden in de verwerving en verstrekking van voedsel. Heel fijn dat we samen met een nieuwe werkwijze kunnen starten.”

Nieuwe klanten

Met nieuwe klanten heeft de voedselbank voorafgaande aan de uitreiking van het eerste pakket, een kennismakingsgesprek. Bij die gesprekken is straks ook een vrijwilliger van Burgers in de Knel aanwezig. Deze geeft informatie over maatschappelijke hulp in Dronten. Wel moet de klant vanwege de privacy toestemming geven dat de gegevens van de voedselbank naar het netwerk gaan.

Bestaande klanten hebben regelmatig een gesprek met Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland. Na drie jaar komt de vraag of de voedselbank moet doorgaan met het verstrekken van een voedselpakket. Dan wordt er ook gekeken of de klant een ‘traject’ volgt en op den duur zichzelf kan redden.

De nieuwe werkwijze gaat in op 1 december. In januari kijken alle betrokken partijen of het allemaal naar wens verloopt en of er aanpassingen nodig zijn.