Eén van de donderdag gepresenteerde modellen voor de Biddingweg.
Eén van de donderdag gepresenteerde modellen voor de Biddingweg. Arcadis

Snelheidsbeperkingen op Biddingweg maken het lastig voor landbouwverkeer

Swifterbant

SWIFTERBANT - Met de komst van de nieuwbouwwijk Swifterbant-zuid verandert de Biddingweg van 80 kilometer per uur naar 50. ’t Liefst brengt de gemeente trottoirbanden en een iets verhoogde middengeleider aan. Probleem is echter dat de weg ook gebruikt wordt door breed landbouwverkeer.

De gemeente Dronten wil van de weg een aantrekkelijke en verkeersveilige entree van Swifterbant maken. Daarom worden er plannen gemaakt voor een ‘samenhangend plan’ voor het wegontwerp en de landschappelijke inpassing. Het moet er uitzien als een 50-kilometerweg, maar de weg moet ook begaanbaar blijven voor landbouw- en vrachtverkeer. Ook de landbouwuitritten vormen een uitdaging.

Verschillende modellen

De gemeente heeft hiervoor bureau Arcadis uit Arnhem ingehuurd. Namens dit bedrijf presenteerde Patrick de Groot donderdag de verschillende modellen tijdens een digitale bijeenkomst.

De Groot vertelde dat de Biddingweg niet heel breed is voor een 80-kilometerweg: „Met trottoirbanden en een dubbele streep ziet het er al uit als een weg binnen de bebouwde kom. Dat is de makkelijkste en goedkoopste optie.” Een andere optie is een ‘overrijdbare’ middenberm. 

De weg krijgt halverwege de nieuwbouwwijk een t-splitsing. Ter hoogte van het nieuw aan te leggen Swifterpark kan het verkeer daar Swifterbant-zuid in- en uitrijden.

Daarnaast wordt er gedacht aan een vrijliggend fietspad aan de kant van het dorp. Dit fietspad moet 3,5 meter breed worden, zodat fietsers in beide richtingen er gebruik van kunnen maken.

Zicht op Swifterbant-zuid

In deze eerste plannen wordt er zowel voor de Biddingweg als de Bisonweg gesproken over grote bomen aan de ‘landschapszijde’ van de weg en lagere beplanting aan de kant van het dorp: „Zodat je goed zicht hebt op Swifterbant-zuid en op de waterpartijen die daar komen.”

Van de zijde van de inwoners werd vooral aandacht gevraagd voor het brede landbouwverkeer. De angst bestaat dat brede voertuigen structureel over de middengeleider rijden, dat ze elkaar niet kunnen passeren en dat ze niet kunnen worden ingehaald. „De wegbreedte is een punt van aandacht, dat is zeker niet in beton gegoten”, reageerde De Groot.

Geluidsoverlast en voetpad

Ook werd er gevraagd naar de geluidsoverlast in Swifterbant-zuid en de mogelijkheden voor een voetpad. Volgens voormalig Dorpsbelangen-bestuurslid Co Hermans ligt er een toezegging van de gemeente dat er straks een ‘rondje Swifterbant’ gewandeld kan worden.

Inwoners hebben tot 9 januari de tijd om te reageren op de diverse modellen. „Eind januari of begin februari komen we bij u terug om te laten zien wat wij ermee hebben gedaan”, zei Patrick de Groot.

.

Swifterbant-zuid