Eén van de betwiste teksten langs de crashroute.
Eén van de betwiste teksten langs de crashroute. ©maartenheijenk.nl

Crashpalen krijgen grondige update: „Laatste loodjes wegen het zwaarst”

Algemeen

DRONTEN - De 17 crashpalen rondom Dronten krijgen een ‘grondige update’. Dat schrijft onderzoeker Teunis Schuurman over de palen, die aangeven waar in de Tweede Wereldoorlog vliegtuigen zijn neergestort. Er is een langlopende controverse over de locaties van de palen en de juistheid van de begeleidende teksten. Burgemeester Jean Paul Gebben bemiddelt hierover en zijn interventie bevindt zich in de afrondende fase.

Vorig jaar kreeg de gemeenteraad diverse brieven over het onderwerp. Op initiatief van GroenLinks werd aan burgemeester Gebben gevraagd te bemiddelen. „Dit is een onderwerp waar je géén ruzie over moet maken”, zei de burgemeester bij de start van zijn bemiddelingspoging.

De gesprekken duren nu al vijftien maanden. „Door corona is het danig vertraagd maar mei 2021 lijkt haalbaar om de juistheid van de locatie en de tekst te herzien”, stelt amateurhistoricus Schuurman. De burgemeester is optimistischer. „De verwachting is dat we in januari resultaten kunnen delen”, laat hij via een woordvoerder weten.

Fulltime onderzoekers

Stichting 4 Mei Herdenking Dronten is eigenaar van de route langs de locaties waar vliegtuigen zijn neergestort. Deze stichting heeft al jaren te maken met kritiek van mannen als Teunis Schuurman uit Vollenhove en Dick Breedijk uit Balkbrug. Zij houden zich vrijwel fulltime bezig met onderzoek naar neergestorte geallieerde vliegtuigen.

Schuurman en Breedijk zijn het oneens met sommige van de teksten op de palen, die indertijd zijn aangeleverd door Gerrit Zwanenburg (1928-2016). Als bergingsofficier van de Luchtmacht heeft Zwanenburg zich beziggehouden met het opgraven van geallieerde vliegtuigen in Flevoland en het identificeren van bemanningsleden.

Constructief

Voorzitter Dirk Drogt van de Stichting 4 Mei Herdenking Dronten hield altijd vast aan de teksten van Zwanenburg. Drogt is recentelijk opgevolgd door Jolanda van Til en onder haar leiding lijkt er sprake te zijn van toenadering tot de critici.

Van Til vertelt over de stand van zaken: „Wij zijn er constructief mee bezig. Dat is denk ik een goede zaak.” Gezien de gevoeligheid van de materie doet ze er verder het zwijgen toe: „Als we er uit zijn, laten we dat weten.”

De amateurhistorici wachten op hun beurt op antwoord van de stichting of de gemeente. Teunis Schuurman: „Het is nog niet honderd procent rond en geaccordeerd door beide partijen. De laatste loodjes wegen altijd het zwaarst…”

Crashroute