De rode lijn is de route voor de fietsers.
De rode lijn is de route voor de fietsers. Projectteam N307

Angst voor fietsers op parallelweg en olifantenpaadjes vanwege lussen bij Roggebot

Algemeen

DRONTEN - De extra lange route voor fietsers naar de nieuwe brug bij Roggebot blijft een punt van zorg. In de huidige tekeningen zitten lussen en haarspeldbochten. De angst bestaat dat er olifantenpaadjes ontstaan of dat fietsers de nieuw aan te leggen parallelweg nemen. De provincies en de aannemers zoeken nog naar een betere oplossing.

Ook in de gemeenteraad van Dronten is al aandacht gevraagd voor wat de ‘fietskronkels’ werden genoemd. „Het lijkt erop dat de fietspaden er op het laatste moment ingepropt moesten worden”, zei Albert Bleijenberg (GroenLinks). Maandag kwam het ter sprake tijdens een digitale bijeenkomst over het knooppunt Roggebot. 

Omgevingsmanager Redmer Leegstra van de aannemers vertelde daar dat de lussen zijn ontworpen vanwege het hoogteverschil. Op deze manier wordt voldaan aan de regels voor de maximale hellinghoek. Voor olifantenpaadjes is hij niet zo bang: „Want er zit een talud tussen en omhoog wordt dat een stijle tocht.”

Hard de brug af

Marcel van der Weijden van de Fietsersbond vreest dat fietsers de parallelweg nemen in plaats van het fietspad. Ze kunnen dan hard de brug af. Omhoog is de hellinghoek op de parallelweg waarschijnlijk geen probleem voor e-bikers en wielrenners.

Leegstra deed de toezegging op zoek te gaan naar een alternatief voor de lussen. Hij voegde er wel meteen aan toe dat de oplossing niet eenvoudig is. 

Verhoogde rotonde

Eén van de mogelijkheden zou het verhoogd aanleggen van de rotonde aan de zuidzijde kunnen zijn, zodat het klimmetje voor de fietsers al eerder begint. „Maar dat brengt wel weer andere consequenties met zich mee”, aldus Redmer Leegstra.

De aanwezigen kregen maandag de toezegging dat er rond de zomer nog een keer een bijeenkomst volgt. Dan wordt specifiek ingegaan op de fietsverbinding.

Knooppunt Roggebot