Links de FEBO, rechts de Subway.
Links de FEBO, rechts de Subway. ©maartenheijenk.nl

FEBO en Subway over zwerfafval: „Als het kilometers verderop wordt weggegooid…”

Algemeen

DRONTEN - Het CDA stelde recentelijk vragen over het zwerfvuil van de Subway en de FEBO op de Poort van Dronten. De gemeente gaat binnenkort met de beide fasfoodrestaurants in gesprek. Hoe denken de ondernemers er zelf over? Beiden doen hun best om zwerfvuil te voorkomen, maar voegen eraan toe dat ze niet tot in het oneindige verantwoordelijk zijn voor hun klanten.

Voor Shakab Iqbal van de Subway was de uitnodiging van de gemeente pas het eerste signaal dat er wat speelt rond zwerfafval. Bedrijfsleider Coskur van de FEBO stelt dat er bij zijn zaak een vuilnisbak en een grote container staan: „De mensen kunnen al hun afval kwijt. Bovendien lopen wij dagelijks een rondje in onze omgeving. Ook het tankstation en de Uienpoort aan de overkant nemen we dan mee. Ik laat de jongens iedere dag prikken. Of ik doe het zelf.”

Subway neemt vergelijkbare maatregelen: „Wij doen er alles aan om onze zaak binnen en buiten schoon en hygiënisch te houden. We hebben zowel buiten als binnen prullenbakken en dagelijks gaat er een medewerker ons terrein af om alles op te ruimen.” Iqbal denkt dat een deel van het probleem vanzelf verdwijnt bij het versoepelen van de coronamaatregelen: „Want de meesten willen hun broodje binnen opeten.”

Gedrag

„Het gaat vooral om het gedrag van de mensen”, zegt Shakab Iqbal, „De meeste mensen eten in de auto en bijna iedereen loopt daarna naar de prullenbak. Dat zie ik ook op de camera. Maar er zijn er altijd een paar die het ergens droppen en ik weet niet wat wij daar aan kunnen doen.”

Zijn collega van de FEBO: „Ik kreeg een telefoontje van het tankstation. Die vroegen: kunnen jullie opletten, want er wordt vuilnis bij ons in de prullenbakken gegooid. Leuk en aardig, maar wat moet ik daarmee? Zo lang het op de grond ligt, rapen we het op. Maar ik kan toch niet iedere klant aanspreken dat ze geen vuil bij hen in de bak gooien?”

Geen invloed

Bij Subway horen ze dat sommigen hun broodje verderop onder een brug opeten en daar hun afval achterlaten: „Ze herkennen onze verpakking, zelfs op de servetjes staat ons logo. Maar als het kilometers verderop wordt weggegooid, daar hebben wij natuurlijk geen invloed op.”

Coskur is het daarmee eens: „Ik woon in Almere en als ik naar huis rij, heb ik bij Swifterbant wel eens een FEBO-tas zien liggen. Dan denk ik: in hoeverre ben ik verantwoordelijk voor het opruimen van dat zwerfvuil? Dat geldt ook voor het industrieterrein hier. Als ik een kilometer verderop moet gaan prikken… Het ligt ook aan de mensen.”

Doen er alles aan

De gemeente Dronten gaat ervan uit dat FEBO en Subway meewerken aan een oplossing van het probleem: „Immers, vervuiling van de openbare ruimte is voor niemand positieve reclame.” Shakab Iqbal: „Als de gemeente concrete suggesties heeft, dan horen we dat graag en gaan we er zeker in mee. Want het is een probleem en het is ook òns probleem. Wij willen niet dat Dronten vies wordt gemaakt door rotzooi van de Subway.”

Coskur sluit zich daarbij aan: „We zijn hier pas geopend en we willen hier met een goede naam beginnen. Het is niet de bedoeling dat we straks een slechte naam krijgen omdat wij ons zwerfvuil niet opruimen.”

FEBO en Subway