Sjoerd Feenstra
Sjoerd Feenstra eigen foto

Project van Sjoerd Feenstra begeleidt brugklassers: „Een verrijkende ervaring”

Algemeen

DRONTEN - Sjoerd Feenstra gaat in Dronten van start met het mentorproject ‘School’s Cool’. Met hulp van thuismentoren wil hij kinderen een extra steuntje geven bij de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Het is vooral bedoeld voor kinderen die deze steun of stimulans onvoldoende van thuis krijgen.

Een thuismentor kan volgens Feenstra helpen bij het maken van een goede start. Hij zoekt korte termijn vrijwilligers, die deze rol willen vervullen.

Succesvolle geschiedenis

Sjoerd Feenstra vertelt dat het project in verschillende steden in Nederland èn in het buitenland een lange en succesvolle geschiedenis kent. Ook in Lelystad is School’s Cool actief. Vanuit de provinciehoofdstad benaderden ze Feenstra om het project in Dronten van de grond te tillen.

Hij legde inmiddels al de nodige contacten en werkte aan een stuurgroep. „Er komen al bemoedigend veel positieve reacties binnen”, vertelt de initiatiefnemer. Eén van die reacties kwam van onderwijswethouder Peter van Bergen.

Minder schooluitval

Waarom is dit project zo belangrijk? „Een goede start in het voortgezet onderwijs vermindert het risico op schooluitval in een latere fase”, antwoordt Feenstra, „Een thuismentor kan het kind helpen bij het maken van die goede start.”

De thuismentor komt wekelijks ongeveer één tot anderhalf uur bij het kind thuis en helpt het om te gaan met de nieuwe situatie: bijhouden van de agenda, plannen van en helpen met huiswerk, stimuleren van lezen en informatie begrijpen.

„Daarnaast kan het belangrijk zijn te praten over hoe met al die verschillende leraren en nieuwe klasgenoten om te gaan, naar wie moet je toe als er een probleem is? Ook is het soms nodig de ouders bij het schoolleven van het kind te betrekken.”

Trainingen

De mentoren krijgen nog voor de zomervakantie trainingen. De coördinator van School’s Cool begeleidt hen en er zijn regelmatig bijeenkomsten waar ervaringen worden uitgewisseld.

De begeleiding start aan het eind van groep 8 en eindigt als het kind goed gesetteld is in de tweede klas van het voortgezet onderwijs: „Je verbindt je dus voor ongeveer anderhalf jaar.”

Volgens Sjoerd Feenstra is het voor thuismentoren een verrijkende ervaring: „Je deelt mee in de leefwereld van een 12 tot 13 jarige jongere, je komt in aanraking met een ander milieu dan je wellicht gewend bent en je ontvangt over het algemeen veel waardering.”