Aad Gordijn’s vader zag geen toekomst in de kunst.
Aad Gordijn’s vader zag geen toekomst in de kunst. Sandra Gordijn

Alle verhoudingen moeten goed zijn bij Aad Gordijn

Cultuur

(door Tini Muller)

DRONTEN - Aad Gordijn uit Dronten is kunstschilder. Tekenen deed hij altijd al. Op heel jonge leeftijd kon hij ‘goed kijken en creatief denken’. Hij kreeg het advies naar de Kunstacademie te gaan, maar zijn vader zag er geen toekomst in.

Daarom ging Aad naar de Ambachtsschool. Daar kreeg hij les in reclametekenen en deed hij, zegt hij, erg goed z’n best. Hij kwam terecht in de grafische industrie bij een reproductiebedrijf op de tekenafdeling en werd tekenaar-retoucheur. Hij leerde handmatig foto’s bewerken met air brushen. Alleen in zijn vrije tijd, in de vakanties, was Aad creatief bezig.

Na de militaire dienstplicht vervuld te hebben ontwikkelde Aad zichzelf verder. Hij behaalde het patroonsdiploma grafische industrie en kwam daarna in de commercie terecht, uiteindelijk met een eigen bedrijf.

Het bleef trekken

Tekenen en schilderen bleef trekken. Daarbij leerde hij alles zichzelf aan, is dus autodidact. Begonnen met ecoline stapte hij over op olieverf en veel later op acrylverf.

Op een gegeven moment kwam Aad, zo vertelt hij, in contact met het Kunstgilde in Leersum dat in diverse richtingen werkgroepen had. Zo ook boetseren met klei en beeldhouwen in steen. Dat boeide hem.

Het hakken van beelden in steen vindt hij leuk maar het afwerken, heel veel schuren, gaf hem geen bevrediging. Daarom is hij daarmee gestopt. Wel heeft hij thuis enkele beelden staan die werkelijk prachtig zijn. Alle verhoudingen kloppen! Toch is hij nu bezig met zijn eerste bronzen beeld.

Kleur en sfeer

In alle opzichten merk je dat Aad nauwkeurig observeert. Dat zie je terug in zijn vakmanschap. Zijn schilderijen lijken op het eerste gezicht heel fijntjes geschilderd, maar bij nadere beschouwing zie je in de achtergrond dat niet alle details zijn uitgewerkt. Kleur en sfeer zijn bepalend, wat vooral weerspiegeld wordt in de suggestie van aanwezigheid.

Aad vertelt dat hij werkt vanuit zijn gevoel; vanuit wat hij mooi vindt, wat hem beroert. Hij voelt zich vooral aangetrokken tot dieren en mensen, maar ook tot landschappen. Hij schildert graag portretten en naakten, streeft naar schoonheid waarbij alle verhoudingen goed moeten zijn en, zegt hij, je moet er vooral wat bij kunnen voelen.

Aad Gordijn voelt zich gewaardeerd als men een schilderij van hem koopt. Hij schildert ook in opdracht, zowel van foto’s als met een levend model.

Kunstcollectief Dronten