De situatie eind 2023. Vanwege de bouw van het viaduct bij de rode pijl - over de huidige Flevoweg heen - komt er nu rechts van de huidige weg een bypass.
De situatie eind 2023. Vanwege de bouw van het viaduct bij de rode pijl - over de huidige Flevoweg heen - komt er nu rechts van de huidige weg een bypass. Project N307 Roggebot - Kampen

Verkeer tussen Dronten en Kampen rijdt straks met 50 km/uur over tijdelijke weg

Algemeen

DRONTEN - Tijdens de bouw van de nieuwe brug bij Roggebot rijdt het verkeer tussen Dronten en Kampen vanaf de tweede helft van oktober over een tijdelijke weg. Dat gebeurt op het Overijsselse deel van de N307 (Hanzeweg - Flevoweg). Op die provisorische bypass mag maximaal 50 kilometer per uur worden gereden.

Het knooppunt Roggebot wordt volledig gerenoveerd, met de nieuwe, 7 meter hoge brug als blikvanger. Tijdens de werkzaamheden blijven de Hanzeweg en Flevoweg zoveel mogelijk geopend voor het verkeer. Om dat mogelijk te maken, is er in juli Ć©Ć©n bypass gemaakt en volgt binnenkort een tweede.

Nieuw viaduct

Op het Overijsselse deel van de N307 komt een viaduct over de Flevoweg. Om ongehinderd aan dat viaduct te kunnen werken, legt de aannemerscombinatie daar een tijdelijke weg aan.

Komend vanaf Dronten gaat deze bypass kort na de brug rechtsaf over de zandheuvel heen. Dit zand ligt er omdat de nieuwe brug hoger wordt dan de huidige brug. De tijdelijke weg volgt daarna ongeveer traject waar straks de parallelweg komt. Voorbij het nieuwe viaduct sluit de bypass aan op de huidige Flevoweg.

Drontermeerdijk

De bypass op het Flevolandse deel van de N307 is vorige maand geopend voor het verkeer. Deze vormt de verbinding tussen de Drontermeerdijk en de Hanzeweg. De Drontermeerdijk is sindsdien niet meer rechtstreeks aangesloten op de rotonde bij Roggeboot.

Bij de aansluiting van deze bypass op de Hanzeweg zijn tijdelijke verkeerslichten geplaatst. Dankzij de tijdelijke weg kan er ongestoord gewerkt worden aan de nieuwe brug, die iets ten zuiden van de huidige brug komt te liggen.

Nog ruim 2 jaar

Erik van Essen is namens de diverse overheden omgevingsmanager voor het project N307 Roggebot-Kampen. Hij vertelt dat er rond Roggebot nog ruim twee jaar gewerkt wordt en dat het hele project in de tweede helft van 2023 klaar is.

ā€žTot die tijd gebeurt er heel veel en dan kunnen wij helaas hinder voor het weg- en scheepvaartverkeer niet altijd voorkomenā€, legt de omgevingsmanager uit, ā€žWat je wel wilt kunt doen is proberen het te beperken en het eerlijke verhaal vertellen. Ɓls er hinder is gaan we vertellen waar die hinder uit bestaat en wat we eraan doen om het te beperken. Daarmee hopen we begrip te kweken bij de weggebruiker en de vaarweggebruiker.ā€

50 km/uur

Op dit moment geldt op een gedeelte in Flevoland al een snelheidsbeperking van 50 km/uur. Straks geldt dat ook in Overijssel. Volgens Van Essen is dat allereerst om de bouwers te beschermen, maar ook omdat de situatie tijdens de bouw voortdurend verandert: ā€žAls je er dan met dezelfde snelheid langsrijdt als voorheen, zie je de verschillen niet.ā€

ā€žWe doen het dus ook om de weggebruiker te beschermenā€, vervolgt de omgevingsmanager, ā€žMaar dat is moeilijk uit te leggen. De mensen willen snel. En dat begrijp ik ook wel.ā€

Knooppunt Roggebot