SP:
SP: "Gezocht in de verkeerde hoek" brugmedia.nl

SP: "Gezocht in de verkeerde hoek"

Algemeen

DRONTEN - "U heeft gezocht in de verkeerde hoek. U had moeten zoeken bij de eerste lijn, en niet bij de gemeente." Dat schrijft SP-fractievoorzitter Jan den Boer naar aanleiding van het artikel '4 dagen wachten bij acute zorgvraag in Dronten':

"Zijn de feiten wat ze lijken? Allereerst Uw constatering:

?De gemeente is sinds 1 januari verantwoordelijk voor een groot deel van de zorg voor haar inwoners. Wie echter op nieuwjaarsdag naar Dronten belt, krijgt te horen dat hij moet wachten tot 5 januari half elf: ?Wij hebben van de gemeente Dronten geen instructies gehad wie te bellen bij vragen over zorg.?

Dat is dus niet voor ?een groot deel', maar volledig verantwoordelijk. Die vraag heb ik enkele maanden geleden in de commissie gesteld en daar was de wethouder klip en klaar in. De WMO en jeugdhulpverlening zijn volledig overgegaan naar de gemeente per 1 januari 2015.

Dus formeel zit U met Uw zoektocht in ieder geval op de goede weg. Maar toch zit er een fors addertje onder het gras.

Uw zorgsituatie wordt niet nader ingekleurd (wat is de vraag precies, medisch, psychisch, enz.) en dus moet ik dit maar doen. Met een verleden in de geestelijke verzorging in de krijgsmacht en één van mijn kinderen werkzaam in de jeugdzorg moet dat lukken.

Stel dat ouders aanlopen tegen een kind die in acute crisis zit t.g.v. drug- of alcoholgebruik. Dit zou ook een vriend of vriendin kunnen zijn i.p.v. ouders. Dan is de aangewezen weg niet de gemeente te bellen, maar of een arts, een crisiscentrum, desnoods de politie. Want waar het om gaat is dat een eerste lijns hulpverlener moet worden ingeschakeld die gelijk de volledige verantwoordelijkheid op zich neemt en niet eerder rust dan dat het betrokken kind is geholpen. Dat kan middels opname in een crisiscentrum, een afkickkliniek o.i.d. Iedere eerste lijns hulpverlener heeft kennis van een uitgebreide sociale kaart en weet onmiddellijk waar hij/zij geholpen kan worden.

Zelf heb ik dit een aantal keren in mijn leven meegemaakt en ik herinner me zelfs nog een winteravond dat ik iemand in een afkickkliniek heb afgeleverd. Evenzeer een aantal keren richting psychiatrie. De lijnen binnen de krijgsmacht zijn helder. Er is een mogelijkheid voor directe feedback. Een team van hulpverleners staat 24 uur per dag klaar. Dat zijn maatschappelijk werkers, geestelijk verzorgers, curatieve artsen, bedrijfsartsen, psychologen enz. in goede samenspraak met partners, ouders of commandanten.

U heeft dus gezocht in de verkeerde hoek. U had moeten zoeken bij de eerste lijn, en niet bij de gemeente. De formele verantwoordelijkheid ligt bij de gemeente, maar die is niet meer dan een beleidsmakende. U heeft overigens een raak punt. Er is schijnbaar nog geen goede doorverwijzing vanuit het gemeentehuis. Maar vanuit de eerstelijnshulpverlening hoort die er te zijn. 24 uur van elke dag. Dus ga die vraag nu eens verder inkleuren en kom dan bij politie, arts, maatschappelijk werk, psycholoog of wie dan ook en U zult een ander antwoord mogen verwachten.

Als ik morgen de tweede kamer bel en dezelfde vraag stel, omdat zij verantwoordelijk zijn voor deze bezuiniging op de zorg krijg ik vermoedelijk hetzelfde voorgeschoteld. Men weet niet wie en hoe. Maar als U in acute nood de politie inschakelt heeft U gelijk hulp. Dus in die zin heeft Marian van Fair groep gelijk. Het college van B & W heeft een 24 uurs piketdienst en is via de politie a la minuut op de hoogte als er iets mis is. Denk nog even terug aan de moord tijdens de Meerpaaldagen in Dronten. Toen werd er zeer adequaat gereageerd door de verschillende disciplines in de hulpverlening en zorg."

Update