4 dagen wachten bij acute zorgvraag in Dronten
4 dagen wachten bij acute zorgvraag in Dronten brugmedia.nl

4 dagen wachten bij acute zorgvraag in Dronten

Algemeen

DRONTEN - De gemeente is sinds 1 januari verantwoordelijk voor een groot deel van de zorg voor haar inwoners. Wie echter op nieuwjaarsdag naar Dronten belt, krijgt te horen dat hij moet wachten tot 5 januari half elf: Wij hebben van de gemeente Dronten geen instructies gehad wie te bellen bij vragen over zorg."

Zorgvraag op nieuwjaarsdag

Het is nieuwjaarsdag, 's middags even na drieën. We zijn benieuwd hoe de gemeente Dronten reageert op een acute zorgvraag en bellen het nummer van het gemeentehuis.

We verwachtten het al: het gemeentehuis is gesloten op nieuwjaarsdag en dus krijgen we een bandje. Gemeld wordt dat de gemeente ook vrijdag gesloten is. Pas op maandag 5 januari om half elf is het gemeentehuis weer bereikbaar.

De mannenstem verwijst naar de website www.dronten.nl. Zijn boodschap wordt afgesloten met: „Uitsluitend voor spoed: toets 1."

Alleen beveiliging en bewaking

Als we de 1 intoetsen, krijgen we Mohammed van Fair Groep BV uit Lelystad aan de lijn. Dit is een beveiligingsbedrijf dat ook receptiediensten voor bedrijven verzorgt. „Nee, wij doen geen zorgbehandeling", zegt hij, „Wij zijn echt van de beveiliging en bewaking."

Als we melden dat we via de gemeente Dronten bij hem beland zijn en graag willen weten waar we met een acute vraag op het gebied van jeugdzorg terecht kunnen, antwoordt hij vriendelijk: „Wij hebben bij onze afdeling piketdienst meerdere meldkamers. Als u even wacht, ga ik het navragen."

We luisteren een paar minuten naar een muziekje. Dan krijgen we de medewerker van het beveiligingsbedrijf weer aan de lijn: „Ik ben er zo één - twee - drie niet uit. Mag ik uw telefoonnummer noteren? Dan ga ik verder informeren en bellen wij u terug.„

Anderhalf uur later

Het duurt ruim anderhalf uur voordat Marian van Fair Groep terugbelt. „U had een vraag over jeugdzorg? Ik heb het op alle mogelijke manieren proberen te achterhalen, maar ik kom er niet uit."

„Wij hebben van de gemeente Dronten geen instructies gehad wie te bellen bij vragen over zorg. Ik kan u niet verder helpen. Ik moet u verwijzen naar de gemeente op werkdagen, misschien zijn ze morgen open?"

Als we reageren dat de gemeente pas maandag weer bereikbaar is, antwoordt Marian zachtmoedig: „Sorry, maar voor nu kan ik u niet helpen."

Gemeende is verantwoordelijk

Hoe kwalijk is het dat de gemeente mensen met een acute zorgvraag vier dagen laat wachten? Het feit dat de gemeente verantwoordelijk is voor bijna alle zorg, betekent niet dat de gemeente die zorg zèlf moet verlenen. Daarvoor zijn in de meeste gevallen contracten afgesloten met zorgaanbieders.

De gemeente is echter wel eindverantwoordelijk. Dronten meldt daarover op haar website: „Er gaat vanaf 2015 veel veranderen op het gebied van zorg, jeugd en werk. De gemeente wordt verantwoordelijk voor bijna alle ondersteuning aan mensen die het alleen niet redden op het gebied van werk en inkomen, zorg, welzijn, opvoeding en jeugdzorg."

Veel gemeenten verwijzen door

Die verantwoordelijkheid betekent dat de gemeente op z'n minst zou kunnen doorverwijzen. Veel gemeenten doen dat ook op 1 januari. Zeewolde bijvoorbeeld. Daar vermeldt het antwoordapparaat het telefoonnummer van het Centrum voor Jeugd en Gezin: „Voor dringende zaken over jeugdhulp."

Zo niet de gemeente Dronten. Marian van Fair Groep denkt echter wel met ons mee: „Probeert u anders voor spoedeisende zaken de politie eens."

De redactie van DeDrontenaar.nl heeft de gemeente een reactie op dit artikel gevraagd, maar nog geen antwoord ontvangen.

Update