Arie van der Mee droomt van kabelbaan tussen Dronten en Nunspeet over Veluwemeer

Algemeen

DRONTEN - B en W van Dronten zijn enthousiast over het plan voor een gondelbaan over het Veluwemeer, tussen de gemeenten Dronten en Nunspeet. Het idee is afkomstig van Arie van der Mee en zijn echtgenote ,,Mijn droom is dat hij over 2,5 jaar gerealiseerd is’’, zegt de horeca-ondernemer uit Lelystad.

De gondelbaan kost volgens Van der Mee tussen de 10 en de 15 miljoen euro. Hij voegt er meteen aan toe dat het ook werkgelegenheid en ontwikkelingskansen biedt. Een bijdrage van de overheid acht hij op zijn plaats, omdat realisatie tot minder uitkeringen zou leiden.

Besloten vergadering

Het plan van de heer en mevrouw Van der Mee is inmiddels uitgewerkt door de Anteagroup. Het voorstel van dit bedrijf èn de bijbehorende begroting worden vanavond door burgemeester Aat de Jonge gepresenteerd aan de gemeenteraad. Dat gebeurt in een besloten vergadering.

Vooruitlopend op die vergadering hebben B en W al een brief gestuurd aan de initiatiefnemers. Daarin schrijven ze dat het plan hen aanspreekt. Wel moet het in de ogen van het college om een commercieel project gaan: ,,Waarbij de overheden faciliterend optreden.’’

Al 20 jaar mee bezig

Arie van der Mee mag er nog niet veel over vertellen. Zo is dat afgesproken met de gemeente Dronten. ,,Ik vind het spannend’’, zegt hij voorzichtig, ,,En dat is niet zo gek, want ik ben er al twintig jaar mee bezig.’’

Zijn plannen om ergens in Nederland een gondelbaan te realiseren begonnen indertijd in zijn woonplaats Lelystad. Daar pleitte hij voor een kabelbaan tussen het centrum en Bataviastad. Later volgde er een plan voor tussen Lelystad en de Oostvaadersplassen. Ook ijverde hij voor een gondelbaan over het IJmeer naar Almere.

Van der Mee: ,,Landelijk zijn er zo’n 38 projecten geweest, die allemaal niet zijn doorgegaan. Er is in heel Nederland nog geen gondelbaan gerealiseerd, maar ik blijf enthousiast. Het is een vorm van vervoer die iets kan toevoegen aan knelpunten op het gebied van verkeer. En ik geloof vooral in de kracht voor het toerisme.’’

Op de kaart zetten

Over het plan voor het Veluwemeer zegt hij: ,,Het is onderscheidend. Het kan het gebied een enorme ‘boost’ geven, het kan Flevoland marketingtechnisch wereldwijd op de kaart zetten. Een verbinding tussen het oude land en de bodem van de zee, waar heb je dat in de wereld? Het is een prachtige kans.’’

,,Je krijgt iets unieks: je verbindt de Veluwe met Flevoland. Het gaat over natuurgebieden heen en vormt daardoor een mooie vorm van natuurbeleving voor de mensen, waarbij we uiteraard de natuur niet willen schaden. Je kunt er zó veel mooie dingen mee doen voor de omgeving, het kan echt een icoon worden voor Flevoland. Als ondernemer droom ik daarvan.’’

Betrokkenheid

Zijn dagelijkse werk heeft Van der Mee op landgoed De Kemphaan in Almere. In zijn vrije tijd maakt hij plannen, in het verleden bijvoorbeeld voor de Flevoboulevard bij Biddinghuizen en voor de lieveheersbeestje-stoeptegel tegen zinloos geweld. Momenteel is hij bezig met het Kroonbos in het project Horsterwold in Flevoland. De meeste plannen komen naar eigen zeggen voort uit idealisme: ,,Vooral uit betrokkenheid bij de provincie Flevoland.’’

Wanneer moet de gondelbaan over het Veluwemeer klaar zijn? ,,Mijn droom is dat hij over 2,5 jaar gerealiseerd is’’, antwoordt Van der Mee, ,,Maar de realiteit is dat er nog een lange weg tussen zit.’’