Mohamed Alsafadi
Mohamed Alsafadi ©maartenheijenk.nl

Vrijwilligers bieden hulp bij moeilijke brieven en ingewikkelde formulieren

Algemeen

DRONTEN - Wie heeft er niet af en toe moeite met het lezen van brieven van officiële instanties? Of met het invullen van formulieren van de gemeente, de belastingdienst of de uitkeringsinstantie? Ook het gebruik van de computer is niet voor iedereen vanzelfsprekend. ,,En dat geldt echt niet alleen voor anderstaligen’’, weet Marlies Zwanenburg.

In het Huis voor Taal stuitte Marlies Zwanenburg regelmatig op het probleem van de ingewikkelde brieven en formulieren. Daarom startte ze in oktober met het Formulierenhuis. Iedere dinsdagmiddag zitten vrijwilligers tussen 13 en 15 uur klaar in de bibliotheek om mensen te helpen.

Anderen helpen

Mohamed Alsafadi is één van hen. De Syriër woont sinds acht maanden in Nederland en stapte vijf maanden geleden voor ’t eerst bij het Huis voor Taal naar binnen. Hij begon bij nul en heeft de Nederlandse taal inmiddels voldoende onder de knie voor deze vrijwilligersfunctie.

,,Ik vind het leuk om te doen’’, vertelt Mohamed over het Formulierenhuis, ,,Het helpt mijzelf om beter Nederlands te leren en het is fijn dat ik andere mensen kan helpen.’’

Laagdrempelig

Zwanie Weima benadrukt dat het Formulierenhuis er voor àlle Drontenaren is: ,,Het is laagdrempelig, de mensen hoeven bijvoorbeeld hun privégegevens niet te laten zien. Wij willen alleen maar helpen.’’

Hoe laagdrempelig ook, Zwanie beseft dat het voor de doelgroep een hele stap is om naar binnen te stappen: ,,Het grootste probleem is dat je moet durven zeggen: ik heb een probleem…’’

Veel ervaring

Henny Vorsselman was 15 jaar voorzitter van de gehandicaptenstichting Onder Dak. Vanwege die ervaring werd zij benaderd voor het Formulierenhuis. ,,En ik zie hier inderdaad veel terug van wat ik in het verleden heb gedaan.’’

Ze noemt het voorbeeld van een moeder die haar zoon wil laten studeren, maar die zelf niet de kennis heeft om hem te helpen: ,,Als je zo iemand kunt begeleiden, dan kun je ècht iets betekenen voor de mensen.’’

Pas van Dronten

Marlies Zwanenburg wijst op de nieuwe Pas van Dronten. Die pas kan voor veel Drontenaren financieel voordeel opleveren, maar het activeren blijkt nog niet zo makkelijk te zijn.

Henny Vorsselman klaagt over het gemeentehuis, waar inwoners alleen op afspraak terecht kunnen: ,,Het maken van een afspraak, vooral als dat via internet moet, is voor veel mensen een extra drempel.’’

,,Solliciteren via internet’’, noemt Zwanie Weima een ander voorbeeld, ,,Hoe doe je dat als je geen computer en geen internet hebt?’’

Niet zelf invullen

,,We geven advies, we vullen niet zelf de formulieren in’’, zegt Mohamed voor de zekerheid. ,,En als het ook voor ons te gecompliceerd is, dan hebben we altijd Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland achter de hand’’, vult Marlies aan, ,,Dan verwijzen we de mensen door of hebben we telefonische ruggespraak.’’

Marlies Zwanenburg is ervan overtuigd dat het Formulierenhuis veel mensen kan helpen: ,,Maar het is nog te weinig bekend.’’ Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het Huis van Taal en de cursus digisterker: ,,Het hoort allemaal bij de nieuwe rol van de bibliotheek: ontmoeting en een laagdrempelige manier om aan informatie te komen.’’