
Inloophuis Biddinghuizen verhuist naar Plein 26-28, maar wacht nog op gemeentelijke steun
BiddinghuizenBIDDINGHUIZEN - Stichting Sociaal Domein heeft het nieuwe onderkomen van het inloophuis in Biddinghuizen officieel gepresenteerd. De nieuwe locatie aan Plein 26-28, naast café ’t Pleintje, werd feestelijk onthuld tijdens een sponsormiddag bij BAS Voetbal. Toch blijft structurele financiële steun vanuit de gemeente voorlopig uit.
De stichting, die begin dit jaar werd opgericht na het wegvallen van de subsidie voor De Kans, draait nu volledig in eigen beheer. De voormalige locatie viel onder welzijnsorganisatie De Meerpaal, maar per 1 januari 2026 sluit het pand definitief. Met steun van Rabobank en de inzet van zo’n 25 vrijwilligers werkt de stichting hard aan een zelfstandig vervolg.
Lastig verhaal
Bestuurslid Lisette Guitoneau spreekt haar zorgen uit over het uitblijven van gemeentelijke toezeggingen: “Ik vind het persoonlijk erg jammer dat we nog helemaal niks te horen krijgen over de subsidieregeling van volgend jaar. Dus daar kunnen we ook nog geen aanspraak op maken. Dat is dus best wel een beetje een lastig verhaal.”
De gesprekken met de gemeente zijn nog gaande. Tegelijkertijd kijkt de stichting ook naar andere financiële bronnen, zoals het Oranjefonds en het Windfonds. Die extra steun is nodig om het pand geschikt te maken voor alle geplande activiteiten. Onder één dak komen straks het inloophuis, een tweedehands kledingwinkel, het Odensehuis voor mensen met beginnende dementie en hun mantelzorgers, en de Speelgoedbank.
Drempel verlagen
Met de nieuwe locatie hoopt Guitoneau de drempel te verlagen voor inwoners om binnen te lopen. “Als we in gesprek komen met de bezoekers merk je na een tijdje of er meer speelt. En dan kan je ook hulp bieden,” zei ze eerder.
Meer informatie of aanmelden als vrijwilliger: https://stichtingsociaaldomein.nl/

John van Weeghel



















