Afbeelding
©maartenheijenk.nl

SP stelt minister vragen over arbeidsomstandigheden bij Walibi Holland

Biddinghuizen

BIDDINGHUIZEN - De SP heeft deze week schriftelijke vragen gesteld aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de arbeidsomstandigheden bij attractiepark Walibi Holland in Biddinghuizen. Aanleiding is een arbeidsconflict dat sinds afgelopen zomer speelt tussen het park en een deel van de seizoensmedewerkers.

Bij Walibi Holland ontvangen seizoensmedewerkers hun loon volgens een andere regeling dan vaste medewerkers. Zij bouwen geen pensioen op en werken met kortlopende contracten. Deze week werd bovendien bekend dat het park medewerkers vraagt een document te ondertekenen waarin zij verklaren de arbeidsvoorwaarden ‘redelijk’ te vinden.

Recht om actie te voeren

Fractievoorzitter Jimmy Dijk van de SP heeft naar aanleiding daarvan vragen gesteld aan de minister. Hij wil weten of medewerkers hun recht behouden om actie te voeren wanneer zij het niet eens zijn met hun arbeidsomstandigheden, ook als zij het document hebben ondertekend. “Bedrijven mogen hun medewerkers niet op deze manier onder druk zetten. Medewerkers moeten altijd in actie kunnen komen wanneer zij de arbeidsomstandigheden op hun werk niet goed vinden. Daarom heb ik de minister gevraagd of ze kan garanderen dat de medewerkers van Walibi Holland in hun recht staat wanneer zij actievoeren, ook wanneer ze het document van Walibi Holland hebben ondertekend.”

Daarnaast vraagt de partij om een reactie op uitspraken van directielid Marc Guffens. Volgens de Socialistische Partij stelde hij dat medewerkers akkoord moeten gaan met de arbeidsvoorwaarden en anders niet in dienst kunnen komen. Dijk zegt daarover: “Dit soort uitspraken staan op gespannen voet met de praktijk van arbeidsverhoudingen in Nederland. Daarom vraagt de SP of de minister hier een uitspraak over kan doen zodat het voor medewerkers van Walibi duidelijk is welke rechten zij hebben.”

De SP laat weten de situatie bij Walibi Holland ook na het indienen van de schriftelijke vragen te blijven volgen.

Eerder deze maand nam de lokale fractie van GroenLinks-PvdA deel aan een actie van De Horecabond ter ondersteuning van seizoensmedewerkers bij Walibi

John van Weeghel

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Abonneer gratis

op de digitale krant en op
de wekelijkse nieuwsbrief.