Afbeelding
Harry en Wenda Haasjes

Kamerkoor Lelystad en Apollo Ensemble geven muzikaal cadeau in De Ark

Cultuur

DRONTEN - Kamerkoor Lelystad bestaat tien jaar en gaf afgelopen weekend een mooi feest ter ere van dit heugelijke feit. Samen met het Apollo Ensemble, een professioneel orkest met als specialiteit ‘oude muziek’, verzorgde dit koor twee concerten met werken van Georg Friedrich Händel, Johann Sebastian Bach en zijn zoon Carl Philip Emanuel Bach in respectievelijk Lelystad (Agora theater, zaterdagavond 2 november) en Dronten (kerkcentrum De Ark,zondagmiddag 3 november).

Bijna 600 liefhebbers bezochten de concerten en beleefden daar fijne muzikale momenten. Daarmee gaf het jubilerende koor zichzelf en het publiek een bijzonder mooi muzikaal cadeau.

Elisabeth Blom

Dirigente Elisabeth Blom, die vorig jaar het directiestokje van Francis Evers overnam, slaagde erin met het koor, dat al op een uitstekend niveau functioneerde, een nieuwe uitdaging aan te gaan. Zelf koos dirigente Blom voor een feestelijk programma met als kern het Magnificatvan Carl Philip Emanuel Bach, omdat zij een groot liefhebber daarvan is en het werk haar blijft boeien.

Het werk heeft mooie koordelen, maar ook aria’s en duetten voor solisten; een veelkleurig werk dus. Als inleiding van het concert was de Anthem ‘The King shall rejoice’ van Händel geprogrammeerd en als tussendeel verzorgde het Apollo Ensemble een uitvoering van Suite nr.1 in C-major (BWV 1066) van Johann Sebastian Bach. Alle koorwerken werden door het ensemble begeleid.

Feestelijke gebeurtenis

De Anthem ‘The King shall rejoice’ zette gelijk een feestelijke toon. Er was sprake van een goede synergie tussen dirigent, koor en orkest en dat maakte de uitvoering tot een ‘koninklijke’ start van het concert. De inbreng van baroktrompetten maakte de orkestbegeleiding tot een feestelijke gebeurtenis. De orkestleden speelden veelal op historische instrumenten. Dat gaf extra glans aan de uitvoering van deze ‘oude’ muziek.

Dat het Apollo Ensemble uit goed op elkaar ingespeelde musici bestaat, bleek des te meer in de Suite van Bach. De timing van de musici was fantastisch. Mooi waren ook de delen waarbij er heel ingetogen gespeeld werd en indrukwekkend was de bijdrage van fagottist Thomas Oltheten, die virtuoos zijn partij vertolkte.

Magnificat

Het Magnificat, dat na de pauze werd uitgevoerd, was voor dit concert wel het ‘Magnum Opus’. Het werk bevat negen delen, waarbij het koor het openingsdeel (Magnificat anima mea Dominum), het tussendeel (Et misericordia) en de slotdelen (Gloria PatrienSicut eratmet daarbij een feestelijk ‘amen’) voor zijn rekening nam. In de middendelen waren diverse aria’s voor de solisten en een duet voor tenorsolist William Knight en altsoliste Clotilde Cantau.

Dirigente Elisabeth Blom nam zelf de sopraansolo voor haar rekening; een huzarenstukje, want het vraagt veel van je om zowel alle aandacht te besteden aan de koordirectie als ook de concentratie op te brengen voor de solo. Dit deed Blom op indrukwekkende wijze.

Bassolist Jasper Schweppe, oogstte met zijn aria in Dronten zelfs nog een tussentijds applaus. Hij zong zijn aria met grote overtuiging en timede daarbij zijn articulatie werkelijk schitterend met het orkest. Dat ontging de bezoekers niet. Het koor zong overtuigend het openingsdeel en raakte met het tussendeel (Et misericordia) ook de meer gevoelige snaar en dat is heel aangenaam in de grootsheid van deze muziek. Het einde klonk zoals het moet klinken; een krachtig ‘amen’ als uitroepteken.

Grote dienst bewezen

Met dit concert heeft het koor zichzelf, maar ook het publiek een grote dienst bewezen. Allereerst door te kiezen voor locaties in Lelystad en Dronten, waarbij de akoestiek in het kerkcentrum in Dronten wellicht net iets meer glans aan de uitvoering geeft. Het geluid mengt mooier in de ruimte.

Het is heerlijk om als koor dit soort werken in te studeren en uit te voeren met een professioneel orkest als het ‘Apollo Ensemble’. Er is lang gestudeerd. Veel heeft Elisabeth Blom geschaafd aan stemvorming en dit alles heeft zijn vruchten afgeworpen. Het publiek, dat in behoorlijke aantallen is komen opdagen (totaal een kleine 600 personen), heeft kunnen genieten van koor- en orkestmuziek op het niveau dat in deze provincie niet vaak behaald wordt.

Dit alles smaakt naar meer. Meer van het Apollo Ensemble, dat, alhoewel internationaal is samengesteld, zijn wortels in Lelystad heeft en ook veel meer van het Kamerkoor Lelystad, dat al bij eerdere uitvoeringen heeft laten horen dat het een veelzijdig repertoire op hoog niveau aan kan. De ambitie en de kwaliteit is er zeker.

Van harte gefeliciteerd. Op naar de volgende tien jaar?

Harry Haasjes, Dronten