
Flipse Makelaardij heet voortaan De Makelaars van 5VOOR12
PartnerbijdragesFlipse Makelaardij in Dronten heeft sinds vorige week maandag een nieuwe naam: De Makelaars van 5VOOR12. De nieuwe naam sluit beter aan bij de visie en kwaliteit van het makelaarskantoor, legt eigenaar en directeur Naud Rommens uit. “In de nieuwe naam staat de tijd centraal. Want als je niks doet gaat de tijd je vanzelf inhalen.”
Daarmee bedoelt Rommens dat woonwensen veranderen. “Bij het kopen van een huis maak je doordachte keuzes”, legt hij uit. “Maar die keuzes verschillen per leeftijdsfase. Het is daarom goed om vooruit te denken. Daar willen wij bij helpen.”
Rommens begon in 2006 als stagiair bij Flipse Makelaardij. In 2007 kwam hij in vaste dienst en in 2017 heeft hij de makelaardij overgenomen van oprichter Bertus Flipse. “Bertus werkt nu nog op de achtergrond bij ons, gewoon omdat hij het werk hartstikke leuk vindt.”
Na vijf jaar eigenaar te zijn, wilde Rommens kijken of de naam Flipse Makelaardij nog past bij de werkzaamheden en raadpleegde een reclamebureau. “Ik wilde de naam niet per se behouden en ook niet per se iets anders. Ik wilde een naam die past bij onze visie. Ik liep er tegenaan dat dit niet meer zo was. Het reclamebureau heeft de naam 5VOOR12 bedacht.”
Die eigen visie heeft Rommens in de loop van de jaren ontwikkeld. “Ik dacht: in een goede markt kan bijna iedereen een huis verkopen. Maar in een mindere markt is dat anders. Hoe zie ik de makelaardij van de toekomst voor me? Na de overname in 2017 is er niet meteen veel veranderd, maar we zijn wel dingen anders gaan doen.”
“Ik denk bijvoorbeeld dat je veel eerder bij mensen aan tafel kunt zitten dan op het moment dat ze een huis willen kopen. Dat is een van de belangrijkste beslissingen in je leven. Mensen staan daar niet vaak genoeg bij stil. Je weet dat je ouder wordt en je weet dat daar allerlei fases en woonwensen bij horen. Dat proberen we te vertalen. We zijn nu meer wooncoaches.”
Die woonwensen beginnen al jong. “Als kind droom je van een paleis, als je volwassen bent, word je realistischer. Dan staat het gezin voorop en ga je praktische afwegingen maken. Je moet ruimte hebben, waar gaan de kinderfietsjes staan? Als de kinderen het huis uitgaan, is er juist teveel ruimte. Slaapkamers staan leeg en de tuin wordt te groot.”
Rommens ziet die fases vaak terugkomen. “We zien dat bij veel klanten. We kunnen onze kennis en ervaring daarom delen. Wij zeggen: waarom gaan we niet alvast wat eerder bij die mensen aan tafel zitten om advies te geven? Ga alvast nadenken, schrijf het eens rustig op.”
Rommens noemt dat een ‘woonplan’. “Dat begint met een blanco A4’tje, waarop je schrijft wat je later wil. Bijvoorbeeld dat je ergens anders wil wonen als de kinderen naar de middelbare school gaan. Of dat je later gelijkvloers wil wonen. Daarna gaan we heel gericht zoeken. Bij sommigen zeg je dan: dit huis zou over een maand al bij je passen. Maar bij anderen kan het best zijn dat we zeggen: je woont voor de komende tien jaar nog goed. Het gaat om de bewustwording van de fases die eraan komen. Als je van tevoren precies weet wat je zoekt, kun je, ook in een overspannen markt, rustig schakelen, omdat je weet welk huis precies aansluit bij je wensen. Wij weten ook dat je leven vaak anders loopt dan gepland. Maar dan heb je in elk geval een plan dat je kunt bijschaven.”
5VOOR12 wil met het vooruitdenken het verschil maken. “Je hebt makelaars die zeggen: ‘wil je je huis verkopen? Bel ons’. Ik denk: ‘waarom ons pas bellen als je al verhuisplannen hebt? Want je hebt al allerlei keuzes gemaakt, maar heb je wel overal aan gedacht? Was het niet prettiger geweest als we eerder meedachten? Niet dat mensen verkeerde keuzes maken, maar je ziet ook dat mensen een drempel ervaren bij een makelaar. Je kunt ons altijd een vraag stellen.”
Vooruitdenken heeft ook invloed op het aanbod van woningen. “Wij zijn betrokken bij ruimtelijke ontwikkelingen in Dronten en adviseren ook ontwikkelaars. Met de kennis die we uit woonplannen halen, kunnen we bijvoorbeeld zeggen dat er over tien jaar een groep aankomt die gelijkvloers wil wonen.”
Daar heeft iedereen baat bij, vindt Rommens. “Dronten is relatief een jonge gemeenschap, we zijn begonnen als polderpioniers, en dat is goed geslaagd. Maar wat zijn de volgende keuzes die je gaat maken? Dat is moeilijker. Dat merk je nu ook bij de gemeente: welke kant gaan we op? Want je hebt allemaal inwoners die ook iets vinden.”
Daarnaar luisteren komt tot uitdrukking in de naam 5VOOR12. “De naam en uitstraling passen bij de visie en de kwaliteit die we altijd geleverd hebben. We laten heel duidelijk zien dat we het anders doen dan andere makelaarskantoren. Achterliggende gedachte is om mensen anders te helpen. Natuurlijk hebben we omzet nodig om het bedrijf te laten bestaan, maar ik ben nooit voor mezelf begonnen om te zeggen: ik wil heel veel geld verdienen. Ik vind het juist mooi om van toegevoegde waarde te zijn.”
Maar spannend is de naamswijziging wel. “Flipse was wel een heel bekende naam. Het wordt een uitdaging of mensen 5VOOR12 weten te vinden. Aan de andere kant: als je deze stap niet durft te zetten kom je ook niet verder. 5VOOR12 sluit beter aan bij onze visie en ons team. We hebben een mooi, hecht team dat bestaat uit hoogopgeleide mensen. Zij kunnen veel en vullen elkaar heel mooi aan. Iedereen heeft een eigen rol. Ik geloof hier in.”
Dit is een partnerbijdrage van:
De Makelaars van 5VOOR12
De Helling 228
8251 GH Dronten
0321 - 386 286
Kantoor WhatsApp: 06 - 440 106 46
www.5-voor-12.nl


