Christiaan Stoker.
Christiaan Stoker. Foto: Tessa Renes

Broekhuis Peugeot en Opel in één pand in Dronten

Partnerbijdrages

Broekhuis Peugeot en Broekhuis Opel Dronten zitten sinds 1 april in het verbouwde Peugeot-pand aan de Pioniersweg in Dronten. Directeur Christiaan Stoker is trots op het samenvoegen van de autopioniers. “Het zijn twee bedrijven die altijd durf hebben getoond.”

De nieuwe locatie is ook een kwestie van durf, vindt Stoker. “Wij zijn nu dealer van Peugeot en Opel en we zijn groter geworden. Het samengaan is spannend, maar het toont ook het vertrouwen dat Broekhuis heeft. Dronten is een ambitieuze, snelgroeiende gemeente. Daar zetten wij ook op in, maar dan moet je wel op tijd beginnen. Dat is wat we nu hebben gedaan.”

Het samenvoegen van verschillende merkdealers past bij de strategie van Stellantis. Bij het samenvoegen is het belangrijk dat het dorpse karakter blijft. “We zullen altijd de lokale Peugeot- en Opel-dealer blijven, daar zetten we hoog op in. Wij willen dat iedereen hier binnen kan lopen. We zijn laagdrempelig, het liefst willen we iedereen die hier komt bij de voornaam kennen.”

Die vertrouwdheid is belangrijk. “Prijzen van nieuwe auto’s stijgen, ook van occasions, meestal is een auto, na het huis, de grootste aanschaf van mensen. Een dealerbedrijf kan dan een hoge drempel zijn. We proberen om heel toegankelijk en benaderbaar te zijn, mee te denken in oplossingen. We hebben ook private-/lease-activiteiten, financiering en verhuur waarmee we mensen kunnen helpen. En sinds kort kunnen we ook fietsen en campers aanbieden via Broekhuis. Kortom: een compleet pakket aan mobiliteit.”

De Peugeot- en Opel-dealers in Dronten zijn ook altijd laagdrempelig geweest en zijn geworteld in de samenleving. “De oude Opel Visser bestond al sinds de jaren 60. En Peugeot was eerst Hoegen - Dijkhof, Auto Klerk, Brouwer – Van der Hoek, dat is Auto Palace geworden en nu Broekhuis. Het zijn twee autogrootheden die hier hebben gepionierd. We zijn blij dat Peugeot-boegbeeld Albert Brouwer deel uitmaakt van ons Broekhuis-team.”

Tekst gaat verder onder de foto.


Foto:Privécollectie

En een klein beetje spannend is het ook wel. Opel-rijders zijn vaak ander types dan Peugeot-rijders. “Het bijt elkaar niet hoor. Beide merken hebben een heel andere doelgroep. Er zijn klanten die zeggen: ik wil geen Opel-monteur aan mijn Peugeot, en andersom. Dat merk je ook als mensen aan de balie komen om onderhoud in te plannen. Peugeot-mensen gaan naar de Peugeot-serviceadviseur.”

Tekst gaat verder onder de foto.


Privécollectie

Overeenkomsten zijn er ook: beide merken vallen onder Stellantis. “Binnen de merken heerst veel synergie, dat versterkt onze positie. Maar er zijn ook voldoende afwijkingen en unieke eigenschappen per merk.”

Het samenvoegen van de dealers was een kwestie van lange adem. In 2021 is Auto Palace overgenomen door Broekhuis. In september 2022 zijn verkoopactiviteiten van Peugeot aan de Pioniersweg gestaakt en voortgezet in de Opel-vestiging aan De Ketting. Eind november is de werkplaats meeverhuisd. “Dat was wat krapjes, we hadden bijvoorbeeld te weinig bruggen en werkplekken. Maar het ging.”

Van november tot maart is het pand aan de Pioniersweg stevig onder handen genomen. In het eerste weekend van april was de verhuizing. “We noemen het renoveren, verbouw en nieuwbouw. Het pand hiernaast was voorheen van schildersbedrijf Schunselaar. We gebruikten het eerder als bandenopslag. Tussen dat pand en ons pand zat een open ruimte, die hebben we aangebouwd zodat we nu één groot pand hebben. In de showroom is de hele vloer eruit geweest, de verkoopeilanden zijn eruit gehaald, het plafond is opnieuw gedaan, er is nu ledverlichting en er zijn airco-units, er komen nog zonnepanelen op het dak, er zijn extra laadpunten geplaatst en de receptie is uitgebouwd.”

Buiten, aan de voorkant, wordt de ruimte in de richting van De Noord ontwikkeld, de plannen liggen ter goedkeuring bij de gemeente Dronten. “We gaan het stuk aan de voorzijde niet verharden, en de bomen blijven ook allemaal staan. We maken daar een hele mooie plek voor onze occasions.”

Het aantal werkplekken in de werkplaats is verdubbeld van vijf naar tien. Daarbij is ook rekening gehouden met de omslag naar elektrisch rijden. “Dat vraagt een heel andere werkplaats. De brug moet wijder zijn, het inbouwen van accupakketten past anders niet. En die bruggen moeten wat sterker zijn en meer capaciteit hebben omdat elektrische auto’s wat zwaarder zijn. Plus het gereedschap is anders.”

Tekst gaat verder onder de foto.


Foto: Tessa Renes

Wat ook de toekomst is: dubbele bezetting van de werkplaatsen. “Dat past Broekhuis al succesvol toe bij de merken Volvo en Ford maar nog niet bij de Stellantis-merken. Normaal is er bijvoorbeeld voor een onderhoudsbeurt één monteur bij één brug. In de dubbele bezetting werken twee monteurs aan één brug. De ene gaat proefrijden, de ander gaat alvast de onderdelen pakken, de brug klaarzetten en de werkorder erbij pakken. Want ook de administratie wordt groter, met alle boekjes, vinkjes en updates. Als de auto terug is, kan hij de brug oprijden, er is een check aan de buitenkant en vervolgens gaan de monteurs ieder aan een kant van de auto werken. Daarna staat de auto in no-time weer buiten. En daar is vraag naar, mensen willen niet wachten, die willen supersnel de auto gereed hebben.”

Maar de werkplaats blijft ook laagdrempelig. “De eerste brug is voor directe aanname, dus voor een lampje, bandje of storing. We hebben altijd een brug en monteur vrij die een directe aanname kan doen.”

Wanneer de feestelijke opening is, wordt nog bekend gemaakt. “Dan moet het echt af zijn voor we iets gaan vieren. Maar dat zal ook een laagdrempelig feest zijn voor iedereen in Dronten. We hebben al wel besloten sponsor te worden van de Meerpaaldagen en daar wat groter uit te pakken, ook met accent op de samenvoeging.”

Dit is een partnerbijdrage van:
Broekhuis
Pionierweg 10-12
Dronten
www.broekhuis.nl


Foto: Tessa Renes