Voster combineert boekwinkel met lunchroom
Voster combineert boekwinkel met lunchroom brugmedia.nl

Voster combineert boekwinkel met lunchroom

Partnerbijdrages

DRONTEN - Boekwinkels moeten inspelen op de veranderende markt. Voster Boek en Kantoor aan Het Ruim heeft daarin een belangrijke stap gezet: Frank Voster opent over twee weken een lunchroom.

?Voordat de boeken lonkten, heb ik in Den Haag op de Hogere Hotelschool gezeten. De horeca past mij wel. Daarom zetten wij nu deze stap.?

Frank's drinks & bites

De winkel in het centrum van Dronten wordt momenteel verbouwd voor de komst van ?Frank's drinks & bites'. Zestig m2 wordt ingericht voor de horeca met een bankstel, banken, tafeltjes en designstoelen.

?Vroeger heeft hier de eerste supermarkt van Dronten gezeten. De oude Drontenaren kennen de Centra van Bleeker nog wel. De tegeltjesvloer uit die tijd gaan we in ere herstellen?, vertelt Voster.

Voster gaat koffie schenken van het Italiaanse merk Lavassa. Daarnaast komt er een uitgebreid thee-assortiment en kunnen de klanten er terecht voor broodjes en soep. Vanuit de lunchroom gaat hij culinaire cadeauartikelen verkopen: ?We zijn bijvoorbeeld de eerste dealer van de Ketchupfabriek in deze regio.?

Boekenwinkel sinds 1968

De boekhandel bestaat al sinds 1968. In 1980 nam Frank de zaak over van zijn ouders en zeven jaar later verhuisde hij van De Rede naar Het Ruim. De laatste decennia constateert Voster dat de markt verandert: ?Je hebt de verkoop van boeken via internet, de opkomst van de e-reader en je krijgt de jeugd moeilijker aan het lezen.?

?Wij investeren in boeken, wij sponsoren het plaatselijke verenigingsleven, wij hebben activiteiten tijdens de boekenweek. Bol.com doet niets van dat alles. Die hebben niet eens boeken, alleen mensen en een computer.? Voster wijst lachend op zijn wand met boeken: ?Ik zeg wel eens: dat is het duurste behang van Dronten.?

Top Tien

Ook het leesgedrag is veranderd. ?Vroeger vroegen mensen nog wel eens om advies: wat is een goed boek? Tegenwoordig leest iedereen hetzelfde. En die Top Tien ligt ook in de supermarkt. Vorig jaar was dat Vijftig tinten grijs, momenteel Isa Hoes. Vijftig tinten grijs koopt niemand meer.?

De tijdschriften- en kantoorartikelenmarkt is ook aan het digitaliseren. ?De Privé of de Linda kun je op je smartphone of tablet doorbladeren. Papieren agenda's zijn vervangen door een agenda op je mobiel. En doordat de scholen digitaliseren, verkoop je minder kaftpapier en schoolagenda's.?

Langer in de winkel verblijven

Frank Voster speelt op al deze veranderingen in door zijn boekenzaak te koppelen aan horeca. In de Verenigde Staten is die combinatie al gemeengoed. ?De bedoeling is dat mensen langer in je zaak verblijven.?

Tijdens de koopavonden gaat hij proberen dat verblijf extra te verlengen met live-muziek.