Posthuma junior en senior tijdens de vorige derby.
Posthuma junior en senior tijdens de vorige derby. ©maartenheijenk.nl

Patrick Postuma: ,,Heeft die sluwe vos het toch gewonnen?''

Sport

DRONTEN - De wedstrijd Reaal Dronten - Swift'64 (3-2) was ook het duel tussen pa Henk Posthuma en zoon Patrick, respectievelijk trainer van Reaal en Swift. Na de 1-1 in Swifterbant ging de winst zaterdag naar senior: 3-2.

DeDrontenaar.nl sprak na afloop van de derby met de 31-jarige trainer van de gasten.

Jullie begonnen goed.

Patrick Posthuma: ,,We begonnen zeker goed. Een paar kansjes, maar vooral voetballend. Onze opvatting, wat wij willen, dat zag je duidelijk terug. Daar was niks mis mee. Alleen -en dat is het hele seizoen al zo- je creëert veel te weinig. We hadden vandaag pech met een bal op de paal en een bal op de lat, maar ja? nul punten.''

Hoe kwam het dat het na een half uur helemaal inzakte?

,,Dat had natuurlijk te maken met die tegengoal. We weten dat die jongens daarop loeren. Reaal loert op Danny Mol, loert op Jeffrey van den Brakel. Dat zijn twee spelers die het verschil maken, als ze die niet hebben dan staan ze ook niet zo hoog. Maar ze ontglippen ons toch en ze maken dat met z'n tweeën goed af.''

Dat was niet het enige verschil. Jullie wonnen in het begin alle duels en ook dat was daarna helemaal weg.

,,Het spel werd inderdaad onrustiger, dat is ook een mentale kwestie. Zo'n achterstand is op zich niet erg, mits je je eigen dingen blijft doen. Dat doet deze jonge groep dan niet en daar is moeilijk vat op te krijgen. Als het bij zo'n jonge groep even niet wil, dan wil het ook echt niet en dan heb je niet een paar jongens in het veld staan die het om kunnen gooien.''

Het was af en toe stevig en jij maakte je op een gegeven moment ook erg druk om de scheidsrechter. Waarom?

,,Ik ga niet de schuld aan de scheidsrechter geven. Wij voetballen vierde klasse en je krijgt ook vierde klas scheidsrechters. Dat moet je accepteren. Ik vond hem wel behoorlijk warrig. Ik denk dat wij twee penalty's moeten krijgen en Reaal krijgt een pengel omdat-ie per ongeluk op een arm valt. Maar nogmaals: we moeten naar onze eigen ploeg kijken en wij zijn tekort geschoten, vooral op het mentale gedeelte.''

Nog één wedstrijd te gaan, jullie eindigen in de middenmoot, hoe kijk je terug op dit seizoen?

,,Wisselvallig. Heel veel positieve en goede dingen gezien, veel dingen waarin we stappen maken en stappen blijven maken. Dat is een mooi perspectief voor de toekomst. Alleen je scorend vermogen en je daadkracht voorin, met daarbij een stuk mentaliteit, dat moet gewoon beter. Voetballend tot aan de zestien zijn we vaak heer en meester, doen we voor geen enkele ploeg onder, maar uiteindelijk gaat het om de drie punten. Uiteindelijk gaat het er ook om dat we naar die derde klasse willen en dat doe je niet als je als zesde eindigt.''

En dan kan ik er toch niet omheen om deze vraag te stellen: hoe is het om te verliezen van je vader?

,,Tsja? dat hij de nacompetitie in zou gaan wisten we voor de wedstrijd al. Dat wij dat niet zouden doen, ook dat wisten we al. Dan gaat het nog steeds om prestige. En dan heeft die sluwe vos het toch gewonnen.''

Krijg je dat de komende week nog een paar keer te horen?

,,Ik denk dat hij me gaat sparen.
Hoop ik.''

Lees ook:
- Reaal in derby om des keizers baard koelbloediger dan Swift.
- Cemil Sahinturk duidelijk: ,,Ik wil boven Swift eindigen.''


[caption id="attachment_58126" align="aligncenter" width="470"]© Maarten Heijenk De scheidsrechter spreekt Henk en vooral Patrick Posthuma vermanend toe. © Maarten Heijenk[/caption]

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Abonneer gratis

op de digitale krant en op
de wekelijkse nieuwsbrief.