Dieter Fack en Sylvia van Mourik in de keuken van De Regenboog.
Dieter Fack en Sylvia van Mourik in de keuken van De Regenboog. ©maartenheijenk.nl

Kok woonzorgcentrum De Regenboog verzet zich fel tegen kant en klaar

Algemeen

DRONTEN - ,,Een uitstervend ras’’, noemt Sylvia van Mourik haar vak van kok in een verzorgings- of verpleeghuis. Als kok in woonzorgcentrum De Regenboog is de opkomst van kant en klare maaltijden haar een doorn in het oog. ,,Er wordt veel bezuinigd in de zorg en dus ook op het eten.’’

De keuken van De Regenboog kookt nog wel dagelijks en doet dat voor een kleine 350 mensen. Dat zijn deels bewoners en deels mensen die hun maaltijd thuisbezorgd krijgen via Tafeltje Dekje.

Steeds vlugger

,,Wij luisteren naar de wensen van de cliënten en dat is belangrijk voor ouderen’’, weet Sylvia van Mourik, ,,Bij de nieuwe generatie moet het steeds vlugger, steeds gemakkelijker: even snel roerbakken of een maaltijdsalade. De oudere generatie wil nog dat er lekker gekookt wordt. En dat is precies wat wij doen.’’

De Regenboog fungeert ook als restaurant voor de wijk. ,,Iedereen kan hier binnenkomen, zich melden bij de receptie en mee-eten. Dat is een prachtige voorziening. De mensen hebben hier elke dag keuze uit drie menu’s.’’

Vooral de maandelijkse themadiners zijn in trek: ,,Dat doen we iedere laatste woensdag van de maand. Dan is er een buffet of een menu aangepast aan de tijd van het jaar, zoals een Valentijnsdiner, mosselen of asperges. We zorgen voor entertainment en muziek en onze boodschap is: kom je huis uit, leer mensen kennen!’’

Persoonlijke aandacht

Trots is Sylvia van Mourik op het nieuwe concept ‘meals on wheels’. Dagelijks gaan medewerkers met een maaltijdkar bij de bewoners langs en vragen wat ze willen eten. ,,Onze koks spelen in op die individuele wensen. Daar wordt te makkelijk aan voorbij gegaan als er wordt gekozen voor kant en klaar. Wij geven persoonlijke aandacht, de tomatensoep smaakt bij ons nooit hetzelfde. Dàt is onze grote kracht.’’

De keuken van De Regenboog maakt alleen voor tussen de middag maaltijden. Wie liever ’s avonds warm eet, kan een maaltijd voor in de magnetron krijgen. ,,Maar eerlijk gezegd sta ik daar niet helemaal achter. Hoe je het ook wendt of keert: het blìjft opgewarmd eten.’’

Hetzelfde vindt ze van de maaltijden die door concurrenten worden bezorgd: ,,Veel van de kant en klare maaltijden die in Dronten verkocht worden zijn magnetronmaaltijden. Er zitten verstopte zouten en suikers in en het is toch anders dan vers gekookt.’’

Sociale aspect

Belangrijk vindt Sylvia ook dat de 200 maaltijden van Tafeltje Dekje door vrijwilligers worden bezorgd. ,,Dat zijn over het algemeen gepensioneerde mensen. Die kènnen hun klanten en hebben een signaleringsfunctie. Dat sociale aspect, daar kan een commercieel bedrijf nooit tegenop.’’

Met lede ogen ziet ze de ontwikkeling dat veel ouderen zich geen dagelijkse warme maaltijd meer kunnen veroorloven: ,,Dat is soms heel schrijnend. Deze mensen waren gewend om zeven dagen in de week warm te eten en moeten nu bijvoorbeeld de soep bewaren om de volgende dag toch nog iets warms te hebben.’’

Kwaliteit

Ondanks alle zorgen is de kok blij dat Coloriet nog steeds kiest voor kwaliteit. Ze hoopt dat de keuken van De Regenboog ook komende bezuinigingen overleeft: ,,Er is in de politiek wel aandacht voor ouderen, maar zodra het geld kost, wordt er makkelijk over gezondheid of sociale aspecten heengestapt.’’

Volgens Van Mourik is in het westen van het land de trend om keukens te sluiten alweer op z’n retour. Ze beseft ondertussen dat de keuken van De Regenboog steeds commerciëler en creatiever moet worden. Die uitdaging gaat ze volop aan: ,,Het is knetterhard werken, maar tegelijkertijd geeft het ook energie.’’