Afbeelding

Wereldwinkel probeert stoffige imago op te poetsen

Algemeen

DRONTEN - ,,Zelf ben ik steeds duurzamer gaan denken.'' Wethouder Ton van Amerongen erkende gisteren bij de officiële opening van de Wereldwinkel dat hij klant is: ,,De kwaliteit en de diversiteit van de producten is omhoog gegaan en de prijs valt me erg mee.''

Ton van Amerongen onthulde vrijdagmiddag het nieuwe logo van de Wereldwinkel aan Het Ruim, burgemeester Aat de Jonge verrichtte aansluitend de officiële opening.

Nieuwe kleuren

De Wereldwinkel is de afgelopen periode helemaal opgeknapt en van nieuwe kleuren voorzien. ,,Kleuren van deze tijd, om het stoffige imago van een wereldwinkel weg te poetsen'', zei voorzitter Rien de Kwaadsteniet.

Hij vertelde dat de Wereldwinkel al vele jaren actief is in Dronten, eerst op de markt, later vanuit De Schans en sinds tien jaar in het huidige pand. ,,En daar zijn we heel blij mee, met dank aan De Meerpaal en de gemeente.''

Geen gewone winkel

Hij benadrukte dat de Wereldwinkel geen gewone winkel is: ,,Wij zijn een vereniging, hebben geen betaalde krachten. Iedereen heeft het hier evenveel voor het zeggen.''

Een deel van de oorspronkelijke producten van de Wereldwinkel, zoals de Max Havelaarkoffie, ligt inmiddels al in de supermarkt. ,,En dat is een goed zaak'', vindt De Kwaadsteniet.

De 'eerlijke handel' staat volgens de voorzitter centraal, waarbij het de laatste jaren ook steeds meer om 'duurzaamheid' gaat. De preses erkende dat eerlijke handel niet eenvoudig te definiëren is: ,,Maar in ieder geval gaat het erom dat de mensen die het produceren een eerlijke prijs voor hun arbeid en hun product krijgen.''