Afbeelding

DeDrontenaar.nl: Dagelijks online, maandelijks op je deurmat

Algemeen

DRONTEN - Voor en door Drontenaren. Dagelijks online, maandelijks op je deurmat", zo luidt het motto van DeDrontenaar.nl. De nieuwe krant voor de gemeente Dronten verschijnt vanaf 1 januari 2015.

Enkele weken geleden maakte uitgever NDC Mediagroep kenbaar per 1 januari te stoppen met De Krant van Flevoland.

Het was het signaal voor uitgever BrugMedia uit Kampen om de mogelijkheden in de gemeente Dronten te onderzoeken. Dit leidde uiteindelijk tot de start van een hele nieuwe krant.

Nieuwe formule

BrugMedia werkte in samenwerking met journalist Maarten Heijenk een nieuwe formule uit. DeDrontenaar.nl wordt een online krant. Daarnaast verschijnt de krant maandelijks op papier.

Deze krant wordt huis-aan-huis verspreid in de hele gemeente: de kernen Dronten, Biddinghuizen, Swifterbant en Ketelhaven én de buitenwegen.

De eerste papieren editie verschijnt op maandag 19 januari.

Hernieuwde kennismaking

Voor BrugMedia wordt het een hernieuwde kennismaking met de gemeente Dronten. „Vroeger hebben wij De Dijk uitgegeven", blikt commercieel directeur Johan van der Kolk terug, „Maar in die krant ontbrak het échte lokale karakter. Al onze andere kranten hebben juist een lokaal DNA. Daardoor zijn die kranten erg succesvol en stuk voor stuk marktleider."

De Dijk was achteraf wat te grootschalig. Toen BrugMedia er mee stopte, bleef echter de vraag van Dronter en Kamper ondernemers om te adverteren. Met het uitgeven van DeDrontenaar.nl gaat de uitgever aan die vraag voldoen.

Zelf berichten plaatsen

„Met DeDrontenaar.nl willen we samen met de lezer dagelijks online nieuws gaan brengen. Een formule die ook in Kampen, Zwolle en Zwartewaterland erg goed werkt", aldus Van der Kolk. Maarten Heijenk gaat de redactie verzorgen. „En daarnaast kan iedereen 24/7 zelf berichten en foto's plaatsen op de site. Gratis en voor niets. Bekijk hiervoor de spelregels op de site."

De papieren krant gaat nieuws brengen dat dichtbij de inwoners van Dronten staat. „Het wordt niet de nieuwe Krant van Flevoland. Nee, het wordt DeDrontenaar.nl, voor en door Drontenaren. Wij gaan de krant op een laagdrempelige manier maken, met goede mensen en een laagdrempelige organisatie."

„Het moet een krant worden waar je op zit te wachten. Niet omdat we laat zijn met verspreiden, maar omdat je wilt weten wat er in Dronten is gebeurd of gaat gebeuren", vervolgt Johan van der Kolk, „We gaan 'm een dusdanige inhoud geven, dat je de krant graag bewaart. Totdat de volgende weer uitkomt."

Overtuigd van het succes

De start van een nieuwe krant is opmerkelijk, want de lokale kranten hebben het moeilijk en overal in het land verdwijnen er titels. BrugMedia is echter overtuigd van het succes: „Omdat wij geloven in de relatie van het oude en nieuwe land. Wij kunnen er voor zorgen dat de lezers op een goede manier geïnformeerd worden en dat ze dan naar de ondernemers gaan die ervoor kiezen in onze kranten te adverteren."

Johan van der Kolk ervaart wekelijks dat adverteren wérkt: æWij halen niet zomaar een advertentie op, wij denken mee. Dat doen wij bij BrugMedia al jaren."

Creatieve uitdaging

DeDrontenaar.nl wordt vormgeven door BCO reclameburo, een dochterbedrijf van BrugMedia. „Zij gaan graag de creatieve uitdaging aan iedere keer weer met verassende concepten te komen en u als ondernemer compleet te ontzorgen, van advertenties tot folder, van websites tot een compleet nieuwe huisstijl Onze media-adviseurs komen graag bij u langs."

De redactie gaat puur lokaal aan het werk. "Uiteraard plaatsen wij veel persberichten, maar wij willen ook die luis in de pels zijn: kritisch en scherp als het nodig is", kondigt redacteur Maarten Heijenk aan.