Walvisstraat krijgt om en om clusters met parkeerplaatsen en met groen
GemeenteDRONTEN - De gemeente Dronten gaat de Walvisstraat aanpakken. De straat achter de winkels, evenwijdig aan De Rede, moet onderdeel worden van de zogenaamde ācentrumringā. Dat betekent dat er in het midden een rijbaan voor autoās in gebakken klinkers komt en aan beide zijkanten een rode āfietssugestiestrookā.
De plannen van de gemeente voor de Walvisstraat werden maandag gepresenteerd tijdens een inspraakmiddag in kerkcentrum de Open Hof.
Steenbergenplein
De ācentrumringā is vorig jaar doorgetrokken tot en met het Steenbergenplein. āMaar de ring stopt nu vlak voor de Walvisstraatā, zo motiveert de door de gemeente ingehuurde landschapsarchitect Annemiek van Koldenhoven de veranderingen aan de Walvisstraat.
Momenteel kent de Walvisstraat volgens Van Koldenhoven een ārommelige opbouwā. Aan de achterkant van de winkels staan garageboxen en zijn veel parkeerplaatsen āDat oogt heel erg stenigā, vindt zij. Aan de kant van de woningen staan esdoorns. āDie zijn van matige kwaliteit, ongeveer eenderde van de bomen is heel erg slechtā, meldde de gemeente maandag.
Om en om
In de plannen zoals ze nu gepresenteerd zijn, krijgt de Walvisstraat om en om zowel links als rechts van de straat clusters met dwarsparkeren en concentraties met groen. āDe parkeerplaatsen komen links en rechts van de weg te liggen en niet meer alleen aan de kant van het centrumā, legde Annemiek van Koldenhoven uit, āDoor ook aan de andere kant van de weg bomen te planten, oogt de weg straks smaller en groener.ā
Het is de bedoeling dat er aan de kant van de woningen een heg komt tussen de parkeerplaatsen en het voetpad. Daardoor kijken de bewoners niet tegen het blik aan.
Plateaus bij kruisingen
Ter hoogte van de Commandeurstraat en de Harpoenierstraat wil de gemeente verhoogde plateaus aanbrengen. āNet zoals op het Steenbergenpleinā, aldus Van Koldenhoven, āDe klacht is dat er behoorlijk hard gereden wordt. Door die plateaus breng je de snelheid terug.ā
De twee plateaus moeten het bovendien makkelijker maken om over te steken: voetgangers hoeven niet meer stoepie-af en stoepie-op. De oversteekplaatsen sluiten aan op de beide stegen tussen de Walvisstraat en het Meerpaalplein.