De Branding.
De Branding. Foto: maartenheijenk.nl

Ingezonden: De Branding in Swifterbant organiseert een offline dag

Ingezonden Ingezonden

SWIFTERBANT - In een wereld die beheerst wordt door algoritmes en sociale media, bepaal je steeds minder waar je eigen aandacht naartoe gaat. Je raakt immers snel afgeleid door al die meldingen vanaf je laptop, mobiel of tablet. Kinderen hebben daar nóg meer last van, blijkt uit onderzoek. Ieder kind krijgt elke dag tot 2340 advertenties te zien. Het bedrijf Myndr uit Zutphen heeft daarom een offline werkboek opgezet genaamd ‘Dagje Uit’. Basisschool Branding doet daaraan mee. 

“Het is eigenlijk omgekeerde wereld, zou je zeggen. Een Dagje Uit, oftewel offline gaan, is echter een uitzondering tegenwoordig”, zegt juf Daphne. “We gaan een dag dus weer ‘ouderwets’ offline en hebben daar vanuit het werkboek Dagje Uit van Myndr allerlei ludieke voorbeelden voor gekregen. Eigenlijk wordt er in het hele werkboek afgewisseld met opdrachten tussen denken en doen. Voor de kinderen heel erg leuk, maar ook goed voor de bewustwording van de gevolgen van internet.”