Persoonlijk contact
Persoonlijk contact Tumisu

Dubbel en Dwars Dronten | Wat proactief?

Algemeen

(door Hans Dorreboom)

Af en toe grasduin ik op de website van de gemeente Dronten. Ik kwam op een van mijn wandelingen door deze website een nota tegen met de naam ‘Visie op Dienstverlening 2019 – 2023’. Ik kreeg bij het lezen van deze Visie de tranen in mijn ogen. Zo mooi, ik had de visie zelf kunnen schrijven.

De gemeente Dronten wil in 2021 een van de meest dienstverlenende gemeenten in Nederland zijn. Dat is dus al volgend jaar.

De medewerkers bij de verschillende publieksdiensten scoren wat mij betreft best wel goed en de medewerkers bij de Milieustraat verdienen zeker een grote pluim voor hun klant- en mensgerichtheid.

Helaas heb ik als ervaringsdeskundige ook bot gedrag mee gemaakt. Gebrek aan inlevingsvermogen, gebrek aan empathie, het eigen gelijk, dreigen en vooral ongepaste regelgerichtheid. Het dossier oneigenlijk grondgebruik toont wederom en nog steeds aan dat het voor sommige medewerkers moeilijk is zich te verplaatsen in de inwoner.

Waarom dreigbrieven versturen? In de Visie staat toch duidelijk: “we zoeken proactief contact met u en komen indien nodig naar u toe.” Met persoonlijk contact en met luisteren en vooral inleven is veel frustratie te voorkomen.

Weer is een groot aantal inwoners onnodig op de kast gejaagd. De ‘Visie op Dienstverlening’ is helaas nog niet bij alle medewerkers van de gemeente geland.

Dubbel en Dwars Dronten

Oneigenlijk grondgebruik