Afbeelding
©maartenheijenk.nl

Als Swifterbant een station aan Lelylijn wil, moet Dronten meedoen aan lobby

Algemeen

SWIFTERBANT - De Lelylijn staat prominent in het regeerakkoord van het kabinet Rutte IV. De trein tussen Lelystad en de Randstad rijdt straks vlak langs Swifterbant. Wil dat dorp kans maken op een eigen station, dan moet Dronten actiever meedoen aan de lobby. Dat vindt Wim van Wegen van de stichting Initiatiefgroep Lelylijn.

Van Wegen zit namens D66 in de gemeenteraad in Emmeloord. Hij zorgde er mede voor dat de Lelylijn op de kaart is gekomen. Het raadslid vertelt dat de lobby tot nu toe vooral gevoerd wordt vanuit Friesland, de Noordoostpolder en af en toe Urk.

„Flevoland is pas vrij laat aangehaakt bij de drie noordelijke provincies en Dronten doet eigenlijk niet echt mee”, zegt Van Wegen, „Het zou denk ik heel goed zijn als ook de gemeente Dronten zich er wat meer in mengt. Zeker met het oog op een station in Swifterbant, als ze dat graag willen.”

Niet ingetekend

Het kabinet stuurde de Tweede Kamer een jaar geleden een haalbaarheidsstudie over de Lelylijn, geschreven door Studio Bereikbaar uit Rotterdam. In die eerste plannen staat geen station Swifterbant ingetekend. „Voor wat het waard is…”, voegt Wim van Wegen daar meteen aan toe, „Er is voor het tracé nog niets officieel vastgelegd, het echte werk begint nu pas.”

Volgens het D66-raadslid is het ‘niet helemaal ondenkbeeldig’ dat er een station Swifterbant komt. „Maar er zal wel gelobbyd moeten worden door de mensen die dat graag willen, bijvoorbeeld door de gemeente Dronten.”

Snelle verbinding

Hoeveel stations er komen tussen de Randstad en Groningen, is sterk afhankelijk van de vraag of het een regionale lijn wordt of een nationale. In Emmeloord zijn ze bang dat het Rijk en Europa de Lelylijn zien als een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het noorden en misschien zelfs Duitsland en Scandinavië. „In dat geval is een tussenstation in een plaats als Emmeloord misschien minder interessant”, waarschuwt de initiatiefnemer. Hij voegt eraan toe dat Swifterbant dan al helemaal niet ter sprake komt.

„Wat ons betreft moeten de stations in bijvoorbeeld Emmeloord en Drachten er gewoon komen. Maar het is zaak om nu niet achterover te leunen en keihard door te lobbyen. Zoals gezegd: het echte werk, en vooral het werk aan de lobbytafel, begint nu pas.”

Lelylijn

.

DeDrontenaar.nl

Tips voor de krant? Stuur een e-mail naar redactie@DeDrontenaar.nl of een WhatsApp naar 06 1938 9571.
Volg DeDrontenaar.nl op Facebook. Abonneer je gratis op ons YouTube-kanaal.