Afbeelding
©maartenheijenk.nl

Promotie Dronten uitbesteden aan stichting: „Gedragen door ondernemers en inwoners”

Gemeente

DRONTEN - Als het aan B en W ligt komt er een stichting Dronten Marketing. Deze stichting moet de promotie van het dorp ter hand nemen, iets wat de gemeente nu nog zelf doet. Tot voor kort gebeurde dat onder de naam ‘Dronterland’, tegenwoordig onder ‘Dronten geeft je de ruimte’. In het voorstel van het college kost de nieuwe manier van werken de gemeente niets extra’s.

Drie jaar geleden besloot het gemeentebestuur dat er een paraplu moest komen om de citymarketing te organiseren en het samenwerken met ‘de markt’ te vereenvoudigen. Een werkgroep kwam met het voorstel om een zelfstandige marketingorganisatie op te richten. Dit biedt meer mogelijkheden om bijvoorbeeld adverteerders en betalende partners te werven dan wanneer de overheid het zelf doet.

Ondernemers en inwoners

Door de oprichting van een stichting ontstaat één overkoepelende organisatie voor de promotie van Dronten als woon-, werk- en leefomgeving. Achterliggende gedachte is dat promotie volgens B en W niet is voorbehouden aan de gemeente. Het moet mede gedragen worden door ondernemers en inwoners.

Om de promotiewerkzaamheden niet te hoeven aanbesteden en alleen aan de stichting te mogen gunnen, is een ingewikkelde constructie bedacht. Voorwaarden voor die constructie zijn dat 80% van de promotie-activiteiten het algemeen belang van de gemeente Dronten dienen en dat de gemeenteraad geen bezwaren heeft.

Onafhankelijk

Het bestuur van de stichting moet volgens het gemeentebestuur onafhankelijk zijn: „Partijen die belang hebben bij de doelstellingen van de stichting krijgen geen invloed in het bestuur.”

B en W vinden het niet wenselijk om als gemeente zelf in het bestuur plaats te nemen. Wel stellen ze voor om twee keer per jaar te overleggen en jaarlijks te evalueren.