Afbeelding
Foto: Aangeleverd

De online winkelstraat, dé tips en trends van dit moment!

Partnerbijdrages

Waar we vroeger echt nog naar de fysieke winkelstraat moesten wanneer we iets nieuws nodig hadden is dat vandaag de dag wel even anders. We wenden ons massaal tot het wereldwijde web waar het gaat om aankopen. Dit doen we niet alleen uit gemak maar ook uit praktisch oogpunt. Waar het vroeger maar hopen was dat een winkel jouw product van voorkeur op voorraad had, is dat vandaag de dag online eigenlijk niet meer de vraag. Alles is altijd beschikbaar. Dit kan ook wel eens voor keuzestress zorgen, maar dat is eigenlijk een luxe probleem. Maar nu de online winkelstraat toch echt wel een fenomeen is geworden en niet meer weg te denken uit onze maatschappij, zien we ook daar af en toe verschuivingen plaatsvinden. Wat de laatste trends op dit gebied zijn? Hier tref je ze op een rij.

Meer dan de webshop

Waar in het begin er heel veel verschillende webshops werden gestart, van klein tot groot, zien we nu ook een andere dynamiek ontstaan. Namelijk dat kleine webshops naast hun eigen webshop ook verkopen op Amazon. Het is zelfs voor ZZP’ers bijvoorbeeld mogelijk om te verkopen via Bol zonder dat ze een eigen webshop hebben. Dit is voor beide partijen een win-win situatie. De verkoper heeft direct een groot bereik zonder dat hij aan (veel) marketing hoeft te doen en de marketplace heeft een groter aanbod aan spullen. Het verdienmodel van een Amazon en Bol zit hem in een aantal percentages van de omzet en soms lage abonnementskosten. Wanneer jij weer eens iets aanschaft op één van deze sites, let er dan maar eens goed op. Waarschijnlijk koop je iets bij een ander, klein bedrijf. 

Minder product, meer voedsel

We zijn ons steeds meer bewust van de omgeving. We kiezen dan ook massaal voor duurzame producten. Niet alleen maken we bewustere keuzes, we kópen ook daadwerkelijk minder. Dit is ook in de online winkelstraat terug te zien. We zien dat het type webshop verandert, er komen meer ecologische en verantwoorde shops bij. Iets wat we zeker toejuichen. Daarnaast zien we een verschuiving van producten naar voeding. Ten tijde van lockdowns boden restaurants opeens allemaal foodboxen aan. Deze waren niet tijdelijk blijkt nu, want nog steeds bieden veel (luxe) restaurant boxen aan voor thuis. Hiermee kun je thuis op een sterwaardige manier eten. Ook dit eten is vaak verantwoord en biologisch. Ook het aantal foodbox-concepten groeit snel. Niet meer alleen de varianten waarmee je een abonnement nodig hebt, maar ook de foodboxen die je per week kunt bestellen zie je steeds meer. 

Kortom, de online winkelstraat is er óók eentje steeds weer veranderd. We zien meer ‘online warenhuizen’ ontstaan en daarnaast lijkt er een verschuiving naar verantwoorde voeding te ontstaan. Een nieuwe dynamiek die nog veel in petto heeft. Volg het op de voet, want de online wereld is nog lang niet klaar!