
Burgemeester even feller als VVD spreekt over ‘machteloze’ raad
PolitiekDRONTEN - Even, heel eventjes hoor, wordt het debat in de gemeenteraad over de tijdelijke vluchtelingenopvang woensdag ietsjes feller. Dat begint als Barry Hoogezand van de VVD stelt dat ‘de raad een soort van machteloos is’ en burgemeester Jean Paul Gebben reageert.
Hoogezand snapt dat het college te maken had met urgentie en dat er veel gesprekken zijn gevoerd, maar hij vindt dat er voor het nemen van de beslissing een avond had moeten worden georganiseerd voor de inwoners. Hij gebruikt daarbij het woord machteloos als het gaat om de rol van de raad. Dat valt bij burgemeester Gebben niet helemaal lekker. “Ja, de machteloosheid van de raad... Ik zou zeggen, als u nou probeert in het college te komen, dan kunt u de college-bevoegdheid uitoefenen. Ga nou niet zeggen de machteloosheid van de raad als het om een college-bevoegdheid gaat. Ik wil graag met u in debat, maar niet hierover.”
‘Spreek niet namens ons allen’
Het zorgt voor wat gelach en geroezemoes in de zaal, maar ook Roelf Raterink van de PvdA wil er nog wel iets over zeggen. “Ik heb die machteloosheid niet gevoeld. U voelt het wel en u heeft recht op uw eigen gevoelens, maar u moet niet namens ons allen spreken.”
Die interruptie wordt gevolgd door een vergelijkbare reactie van Jan Ammerlaan van Leefbaar Dronten, die zich aansluit bij de woorden van Raterink. “Ik voel me helemaal niet machteloos”, is hij duidelijk. “Ik ben blij dat we die stap gezet hebben, dat we open staan en we die mensen helpen. Er zijn best mensen die kritiek hebben, er zullen best mensen vergeten zijn, maar ik hoor ook heel veel mensen die blij zijn dat Dronten deze stap heeft gezet.”



















