Het gebied waar volgens Rijkswaterstaat het vaarverbod voor twee jaar geldt.
Het gebied waar volgens Rijkswaterstaat het vaarverbod voor twee jaar geldt. Staatscourant

Schuttevaer verwacht dat Ketelbrug bereikbaar blijft ondanks vaarverbod

Swifterbant

SWIFTERBANT - De Ketelbrug is volgens een tekening van Rijkswaterstaat twee jaar lang nauwelijks bereikbaar voor het scheepvaartverkeer. BLN-Schuttevaer, de belangenorganisatie van binnenvaartschippers, verwacht dat het niet zo’n vaart loopt.

Windplan Blauw bouwt 24 windmolens in het IJsselmeer. Daarvoor is een groot deel van dat IJsselmeer vanaf begin 2022 gedurende twee jaar verboden gebied voor scheepvaartverkeer. 

Tekening

Rijkswaterstaat publiceerde in de Staatscourant een kaartje, waaruit blijkt dat de Ketelbrug vanuit het IJsselmeer alleen te bereiken is door vlak langs de Noordoostpolderdijk te varen. Gevraagd naar een toelichting op die tekening geeft Rijkswaterstaat geen reactie.

Andries de Weerd is regiocoördinator van BLN-Schuttevaer. Hij kent de tekening. „Er is in het begin heel veel weerstand geweest tegen de windmolens vlakbij de brug”, legt hij uit, „Na bezwaren van ons is er voor één windmolen uit het oorspronkelijke plan geen toestemming verleend. We vonden dat die te dicht bij de Ketelbrug kwam. Ik denk dat het daardoor nu in de praktijk wel meevalt.”

Ontevreden

Wel is Schuttevaer ontevreden over het gedurende twee jaar volledig afsluiten van het gebied langs de IJsselmeerdijk. Rijkswaterstaat stelt dat de belangenorganisaties van vissers en scheepvaart niet hebben gereageerd op dat plan. Andries de Weerd ontkent dat. 

De belangenorganisaties hebben volgens hem alleen geen zienswijze ingediend. „Wij vinden Windplan Blauw niet leuk, maar we hebben indertijd gezegd: volgens de prognoses en de onderzoeken lijden wij er geen schade van. Als we nu, op dit moment, nog bezwaar gaan maken, dan moeten we naar de rechter en dan betaal je dik geld.”

Dynamische markering

De windmolens komen volgens De Weerd precies in de vaargeul tussen de Flevocentrale en de Ketelbrug. Hij vertelt dat Schuttevaer en het Watersportverbond hebben gevraagd om een ‘dynamische markering’ tijdens de werkzaamheden„Dat wil zeggen, de betonning schuift met het werkgebied mee. Men is immers nooit overal tegelijk aan het werk.”

De scheepvaartbranche heeft bovendien gevraagd om lichtboeien en géén blinde tonnen. „Want blinde tonnen zie je in het donker niet, daar kun je alleen maar tegenaan varen.”

‘Onder de dijk’

Bij goed weer heeft BNL-Schuttevaer niet zoveel problemen met de afsluiting: „Want in de praktijk is het maar twaalf minuten omvaren.

Bij slecht weer wil het scheepvaartverkeer echter ‘onder de dijk’ varen. „Als er nog niks gebeurt in dat gebied, is het raar dat wij bij slecht weer richting Urk moeten varen en daarna pas naar de Ketelbrug. Daarom hebben wij voorgesteld: leg alleen betonning neer daar waar je aan het werk bent.”

Gemak

„Rijkswaterstaat zegt: dat kost geld, je moet iedere keer die betonning verslepen en iedere keer een nieuw verkeersbericht maken. Dit voorstel is gewoon voor het gemak van Rijkswaterstaat.”

Andries de Weerd heeft over veertien dagen weer een gesprek met Rijkswaterstaat en hoopt dat de soep niet zo heet gegeten wordt: „Zij gaan onze argumenten nog eens bekijken en komen erop terug. We hopen dat het gezond verstand bij Rijkswaterstaat zegeviert.”

Windplan Blauw

.

.

DeDrontenaar.nl

Tips voor de krant? Stuur een e-mail naar redactie@DeDrontenaar.nl of een WhatsApp naar 06 1938 9571.
Volg DeDrontenaar.nl op Facebook. Abonneer je gratis op onsYouTube-kanaal.

Afbeelding
Oefening op IJsselmeer: Brand op schip bij Windplan Blauw, man overboord 20 uur geleden
De vorige editie van 'De Staat van Flevoland'.
Wat is er donderdag te doen? Gelukscarrousel, Staat van Flevoland, gemeenteraad 21 uur geleden
Versoepeling voor fruittelers.
Nieuwe regels in Dronten: Fruittelers mogen kamertjes arbeidsmigranten halveren 21 uur geleden