Busstation Dronten.
Busstation Dronten. Archief Stichting Geschiedschrijving

Polderleven in Beeld | Busstation

Algemeen

(door stichting Geschiedschrijving Dronten)

Een foto uit de begintijd van Dronten. Nog geen Meerpaal te zien. Het hele centrum is een nog braakliggend terrein. Op een groot parkeerterrein staan enkel twee bussen. Een met bestemming Kampen en een met bestemming Harderwijk. De laatste via Biddinghuizen en de eerste komend uit Swifterbant. ?

De allereerste lijn voor passagiersvervoer was die tussen Kampen en Ketelhaven. De dienst werd in 1954 onderhouden door de Veluwse Autodienst (VAD). Daarmee werd het een directe concurrent van een particuliere busonderneming die ook op dat traject reed. Alleen verzorgde ze het groepsvervoer en reed ze niet volgens een vaste dienstregeling. Toch wist dit bedrijf met succes de aan de VAD verleende concessie aan te vechten. ?

De polderbestuurders waren niet blij met deze ontwikkeling. Ze zaten niet te wachten op een lappendeken van kleine busondernemingen die de bestaande en de nog toekomstige lijnen dienden te onderhouden. Het zou de ontwikkeling van de polder afremmen. Met de oprichting van de Flevodienst in 1959 kwam het vervoer weer in een hand en kreeg de polder een eigen busonderneming. De bussen op de foto zijn beide van de Flevodienst. ?

Meer dan twintig jaar verzorgde de maatschappij met haar felgeel gekleurde bussen de busverbindingen in de polder. In 1981 viel het doek. Het bedrijf fuseerde dat jaar met de VAD.

Polderleven in Beeld