Veiligheid op Visvijverweg, vooral voor fietsers, zorgenkindje voor Windplan Blauw

Swifterbant

SWIFTERBANT - De verkeersveiligheid op de Visvijverweg is het zorgenkindje voor de firma Dura Vermeer bij de aankomende werkzaamheden voor Windplan Blauw. Dat vertelde Gertjan Balm, omgevingsmanager van aannemer Dura Vermeer, donderdag tijdens een digitale bijeenkomst.

„De Visvijverweg is niet gebouwd voor zwaar transport”, beseft Balm, „Er gaat al zwaar agrarisch transport overheen en daar komen wij nog een keer bij met pak ‘m beet 6 vrachtwagens per uur.”

Geen lokale wegen

Dura Vermeer gebruikt voor de aanvoer van materialen in principe provinciale wegen en geen lokale wegen. De Visvijverweg is daarop de uitzondering. Dat is uitgerekend een weg waaraan een complete woonwijk is gevestigd.

Balm noemt het ‘een lastig puzzelstukje’. Voor een oplossing is hij in overleg met Windplan Blauw en de gemeente Dronten.

Fietsverkeer

Marit Laane van Windplan Blauw zegt dat het de bedoeling is om tijdens de bouw vermenging van bouwverkeer en fietsverkeer te voorkomen: „Daarvoor wordt een aantal fietsomleidingen ingesteld.”

Voor de Visvijverweg vormen met name die fietsers een probleem. Gertjan Balm daarover: „Het liefst willen we verkeersstromen scheiden. We weten echter ook dat elke omleidingsroute in de polder niet een paar honderd meter omrijden is, maar gelijk een paar kilometer. Dit heeft absoluut onze aandacht. Het is alleen nu nog te vroeg om er concreet iets over te vertellen.”

Windplanblauw