SP-kamerlid Renske Leijten.
SP-kamerlid Renske Leijten. Maurits Gemmink

SP-kamerleden vinden dat gemeente Dronten inwoners als verdachten behandelt

Algemeen

DEN HAAG - De SP-kamerleden Renske Leijten en Bart van Kent stellen vragen aan minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken over de geluidsopnames in het gemeentehuis van Dronten. „In hoeverre houdt deze gemeente zich aan de wet- en regelgeving?”, wil het tweetal weten.

Leijten en Van Kent vinden dat de opnames afbreuk doen aan het vertrouwen in de overheid. Ze stellen dat Dronten mensen die een uitkering aanvragen bij voorkeur tot verdachten maakt. Verder zijn ze bang dat uitkeringen worden geweigerd als inwoners bezwaar maken tegen de aanwezigheid van camera’s.

Geweldsincidenten

De gemeente stelt dat de opnames ter bescherming van ambtenaren dienen. De SP’ers willen van de minister weten hoeveel geweldsincidenten er vanuit het gemeentehuis van Dronten zijn gerapporteerd.

De gemeente maakt al jarenlang geluidsopnames van gesprekken in spreekkamers, zonder dat hiervoor een protocol bestaat. Sinds DeDrontenaar.nl daar twee maanden geleden over schreef, stelde de gemeenteraad en nu ook de Tweede Kamer er vragen over en is er een hausse aan media-aandacht ontstaan.

Geluidsopnames

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Afbeelding
NL-Alert waarschuwt Flevoland voor onweer en harde wind 19 jun, 23:22
Asielzoekerscentrum Dronten.
Burgemeester had college eerder moeten betrekken bij 200 extra opvangplekken 19 jun, 16:05
Downwind speed training
Watersportverbond roept op: meld waterplanten via Waterplanten.nu 19 jun, 14:04

Abonneer gratis

op de digitale krant en op
de wekelijkse nieuwsbrief.