
Marianne Witteveen ontdaan over vertrek wethouder: āGewoon hƩƩl verdrietigā
GemeenteDRONTEN - āIk vind het heel verdrietig, ik vind het gewoon hƩƩl verdrietig.ā Marianne Witteveen is fractievoorzitter van de ChristenUnie in de gemeenteraad. Zij is ontdaan over het opstappen van partijgenoot Roelof Siepel als wethouder. Witteveen benadrukt dat ze veel respect heeft voor Siepel: āWij vinden dat hij het goed gedaan heeft.ā
Wat is uw gevoel bij het aftreden van de wethouder?
Marianne Witteveen: āHet is natuurlijk ontzettend vervelend als ik kijk naar de persoon Roelof Siepel. Ik heb ontzettend veel respect voor hem. Ik weet hoeveel tijd hij gestoken heeft in het dienen van Dronten. Ik heb gezien hoe hard hij gewerkt heeft en hoe ongelofelijk veel hij heeft gedaan.ā
Maar hij heeft ook steekjes laten vallen.
āInderdaad, hij heeft politieke fouten gemaakt. Hij heeft zich daarin open en kwetsbaar getoond. Ik vind het heel krachtig dat hij nu zijn verantwoordelijkheid neemt. Maar het is voor ons als fractie wel heel hƩƩl dubbel.ā
Het lijkt mij ook dubbel dat Siepel zich heel behoorlijk door een aantal gevoelige dossiers heeft geslagen. Noem de verbouwing van het gemeentehuis, de windmolenplannen, de afvalstoffen. En nu valt hij uitgerekend over een nieuwbouwwijk, waarvan eigenlijk iedereen vindt dat-ie er moet komen. Wil je daarop reageren?
āIk vind echt dat hij het goed gedaan heeft. Ik vind het heel verdrietig dat dĆt leidt tot zijn afscheid. Maar het is zijn besluit en dat respecteren wij als fractie.ā
Rekent u het zich als fractievoorzitter aan dat dit de tweede ChristenUnie-wethouder is die de eindstreep niet haalt?
āNee, geen moment. Waarom zou ik?ā
Zonder daar een oordeel over uit te spreken, kun je je afvragen of de ChristenUnie de goede kandidaten heeft geleverd?
āIk denk dat we hele goede kandidaten hebben geleverd. Als ik kijk naar wat Roelof Siepel gedaan heeft, dan zie ik goede dingen. Hij stond er op de juiste momenten. Hij heeft ook onhandige dingen gedaan, daarover heeft hij zelf heel duidelijk gezegd: dat was niet handig.ā
Wat moet er nu gebeuren?
āWe weten het pas sinds kort en we gaan heel zorgvuldig alle opties verkennen. Wat willen we? We moeten alles op een rijtje zetten. Vanuit de verantwoordelijkheid die wij als fractie hebben en zijn aangegaan, nemen we de tijd om de juiste afwegingen te maken.ā
Vier jaar geleden stapten er op een vergelijkbaar moment twee CDA-wethouders op. Toen zei het college: wij redden het wel met de twee overgebleven wethouders, want het meeste werk is al gedaan. Dat laatste kun je in de huidige situatie moeilijk beweren. Gaan jullie een nieuwe wethouder aandragen?
āWij gaan nadenken over wat onze opties zijn. Daar doe ik op dit moment nog geen uitspraken over. Het is allemaal zó vers, we zitten nu in een achtbaan. Daar moeten we rustig over nadenken.ā
Heeft de ChristenUnie een kandidaat-wethouder klaar staan?
āOok daar doe ik geen uitspraken over.ā
Bent u zelf kandidaat?
āDaar doe ik eveneens geen uitspraak over. We gaan zien wat we gaan doen. En we doen dat met zān allen: het bestuur en de fractie.ā
Swifterbant-zuid
- Crisis na plan van wethouder om agrariƫrs rond Swifterbant-zuid klem te zetten. (zo. 5 sep. 2021)
- Spoeddebat over Swifterbant-zuid en wethouder: āAls ik in zijn schoenen stondā¦ā (di. 7 sep. 2021)
- Wethouder Siepel trekt conclusies uit kritiek over Swifterbant-zuid en stapt op. (di. 7 sep. 2021)
- Reacties fractievoorzitters: āWe moeten nu weer snel terug naar de inhoud, naar Swifterbant.ā
- Zie het dossier Swifterbant-zuid van DeDrontenaar.nl. #swifterbantzuid
.
DeDrontenaar.nlTips voor de krant? Stuur een e-mail naar redactie@DeDrontenaar.nl of een WhatsApp naar 06 1938 9571. |
















